Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ
Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Audi TT, Peugeot RCZ og VW Scirocco burde ganske sikkert være biler som var på svartelista til miljøorganisasjonene. Dette er ikke biler du kjøper fordi du trenger dem, men fordi de gir deg lyst til å kjøre bil.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Den var absolutt en liten fransk revolusjon da Peugeot bestemte seg for å lage produksjonsbil av konseptet som har blitt hetende RCZ.

Vi har kjørt både diesel og de to bensinutgavene tidligere. Når man ser bilen, har den karakteristiske, store blanke takbøyler og de to kulene oppe på taket for å gi litt ekstra takhøyde innvendig.

Fra de fleste vinkler er designen vellykket. Riktignok blir bagasjelokket litt langt, så man kan ved første øyekast tro at det handler om enda en av disse kabrioletene med tak som kan pakkes i bagasjerommet.

Men det er utenpå. Mye av den omtalte revolusjonen har foregått utvendig. Når du setter deg inn i RCZ er det riktignok dype sportsstoler som gjør at du virkelig føler at du sitter lavt, men om man sammenligner med TT er ting mindre førerorientert.

Mindre ”intimt” førermiljø enn i TT, ikke samme cockpitfølelse som i TT. Det er i overkant lang avstand til noen av knappene og bryterne. Du må faktisk bøye deg frem for å rekke den øverste rekken med brytere, ikke knapper du bruker hver dag, men det hadde vært løst ved å vinkle midtkonsollen litt innover.

Det er også noe gammeldags over radiodisplay og betjeningen av radioen som sitter på en egen hendel bak rattet. Den har vært urørt av designhender siden slutten på nittitallet – vi gleder oss til det nå endrer seg på 508. Det skal sies at det fungerer greit, men følelsen er ikke premium.

Heller ikke RCZ byr på noe annet enn et baksete som først og fremst er til pynt. Likevel kunne jeg jo ikke la være å forsøke å komme inn, problemet var først og fremst å komme seg ut igjen, det var nesten umulig.

Sittestillingen foran er bra, men den er ikke på høyde med TT og Scirocco, blant annet fordi sidestøtten i ryggen er litt i dårligste laget. Skinnet som RCZ var utstyrt med var også litt i glatteste laget, sett i forhold til at dette er en bil der man kan la seg friste til et par aktive svingøvelser.

Det skinntrukne dashbordet er ekstrautstyr, men er helt klart med på å løfte følelsen i RCZ, men noen premiumbil blir den ikke likevel.

Bagasjerommet er svært lavt, og selv om det i antall liter er stort, bør du nok ha spesialsydde kofferter for å kunne utnytte det fullt ut.

Balansekunstner

Også tidligere når vi har kjørt RCZ har vi skrytt av kjøreegenskapene. I spann med de to konkurrentene merkes det at styrefølelsen ligger litt bak TT, men sammenlignet med andre familiemedlemmer utmerker den seg klart. RCZ har den lengste akselavstanden av de tre bilene, det bidrar til at den er stabil i høyere hastigheter.

Motoren på 154 hestekrefter er sammen med en tettsteget sekstrinns girkasse en fin kombinasjon i denne bilen. Motoren er et resultat av samarbeidet mellom PSA og BMW og finnes også i Mini Cooper S.

Skulle vi ønske oss noe, måtte de være litt mer sportslig lyd. Stillhet er fint for komfort, men det hadde vært stas å høre litt mer fra motoren når man brukte turtallet litt.

God balanse, fine kjøreegenskaper, men et hakk bak TT. Lengst akselavstand. Også bra styrefølelse.

RCZ er den eneste av bilene i testen som kan trekke tilhenger – 500 kilo kan du få med deg, men hengerfeste på denne bilen vil nok fremstå som for spesielt interesserte.

LES VIDERE:

- Audi TT

- Volkswagen Scirocco

- Konklusjon

- Testvurdering og poeng Audi TT

- Testvurdering og poeng Peugeot RCZ

- Testvurdering og poeng Volkswagen Scirocco

Powered by Labrador CMS