Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept
Mini John Cooper Works Concept

Hot Mini til Detroit

Vi får en klar pekepinn på hva vi har i vente når Mini John Cooper Works Concept debuterer i Detroit om et par uker.

Publisert Sist oppdatert

Her er det fokus på sportslige ytelser fremfor komfort. John Cooper Works er betegnelsen på de Mini-modellene som har størst motor og stivest chassis, og derfor nærmest ber om å bli tatt med for noen runder på en racerbane.

Hvis det er noe sted de klassiske gokart-egenskapene i Mini fortsatt eksisterer, så er det i disse spesialmodellene.

Når vi nå har fått en ny generasjon Mini, må selvsagt spesialistene hos John Cooper Works vise at de har planer også for denne. Den betegnes riktignok som konsept, men det er neppe mye her som ikke blir reflektert i produksjonsutgaven.

Lakkfargen er ny for Mini og heter Bright Highway Grey. Hva som derimot ikke er nytt er at Mini anvender en rød kontrastfarge. Den finner vi igjen på taket, hekkspoileren og speilhusene. Panser og bakluke har røde fartsstriper, mens stripene er hvite på det røde taket.

Et annet tegn på bilens sportslige attributter finner vi sentralt og lavt i hekken. Her sitter et sportseksosanlegg som ikke bare sørger for ekstra effekt, men også et lydbilde som Mini-entusiaster vil glede seg over.

Selv om nye Mini er større enn sin forgjenger, påstås den å være minst like sportslig. Det skyldes vektbesparende tiltak og effektiv aerodynamikk. John Cooper Works vet å ta vare på disse fordelene og videreforedle dem.

Konseptbilen har store luftinntak der tåkelysene sitter på de vanlige Mini-modellene, samt scoop i panseret. Et aerodynamisk kit er utviklet spesielt for toppmodellen. Det inkluderer, i tillegg til den spesielle fronten, også sideskjørt og en bakfanger med flaps og diffusor.

Dagens Mini John Cooper Works har en 1,6-liter turbomotor med 211 hestekrefter. Etterfølgeren får en toliter turbo og sikkert litt mer krefter å skryte av.

Det går neppe så mange måneder før John Cooper Works-modellen er bestillingsklar.

Powered by Labrador CMS