Audi : Audis nye design - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Audis nye design
På bilutstillingen i Los Angeles viser Audi konseptbilen Prologue. Den demonstrerer hva vi kan forvente fra Ingolstadt når nye modeller skal rulles ut de neste årene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det er Audis nye designsjef, Marc Lichte, som får æren for den nye designretningen selskapet nå antyder gjennom Audi Prologue Show Car. Og han får skryt fra høyeste hold.

-Da han begynte hos Audi lanserte Lichte en ny designstrategi. Hans klare filosofi og forståelse av Audis DNA åpner nye perspektiver for oss, sier styremedlem med ansvar for utvikling, Prof. Dr. Ulrich Hackenberg.

-Bilen er progressiv og uttrykker merkets teknologiske kompetanse og kvalitet på en perfekt måte. Audi Prologue er første forsmak på fremtiden, en signatur-bil for Audis fremtid, sier Hackenberg.

Les også: Nå kommer A9

Utfordrer Mercedes
Bilen er en todørs coupé, og det er neppe tilfeldig at Audi benytter denne oppskriften som Mercedes nylig har lansert i sin S-Klasse Coupé

Det har lenge vært spekulert i en A9 Coupé, med to eller fire dører, som merkets spydspiss, og dersom denne realiseres vil vi nok finne mange trekk overført fra Prologue.

Men Prologue vil også danne grunnlaget for flere nye Audi-modeller de kommende årene, blant annet neste generasjon A8 som skal på markedet i løpet av et par år.

Prologue er ikke ulik dagens A8 når det gjelder fysiske mål – den er litt kortere og lavere med en lengde på 510 cm, en bredde på 195 cm og en høyde på 139 cm. Akselavstanden på 294 cm er 5 cm kortere enn på A8.

HER FINNER DU NYHETENE FRA LA AUTO SHOW

Ny front
Man kjenner igjen trekk fra dagens Audi-modeller i Prologue, men den har en bredere og lavere grill med lave, brede lykter.

Selvsagt benytter Audi avansert lysteknologi, her er det Matrix laserteknologi som tilpasser seg omgivelsene for til enhver tid å belyse veien foran deg optimalt. Baklysene med LED-teknologi er tredimensjonal med en smal stripe som løpet over hele kofferten.

Sett fra siden har Lichte bestrebet å oppnå perfekt balanse mellom for- og bakhjul for å fremheve Audis Quattro-teknologi. De markante hjulbuene rommer 22-tommers felger med dekk i dimensjon 285/30.

Speilhusene er små aluminiumskulpturer som inneholder sensorer for å åpne dørene, så bilen har ingen tradisjonelle dørhåndtak.

Virtuell cockpit
Interiøret er luksuriøst og sportslig, slik man forventer det skal være i en Gran Turismo.

Audi tar temaet «virtuell cockpit» som de innførte i TT et steg videre. Her kaller de det Virtual Cockpit Future og har erstattet alle konvensjonelle betjeningsorganer med store berøringsskjermer.

Skjermene tilpasser seg den kjørestilen du velger, fra maksimalt sportslig med turteller, oljetemperatur og turbotrykk, til maksimal komfort med store navigasjonsskjermer.

Gjenkjenner fører
Bilen kommuniserer med førerens smartphone og justerer automatisk klimaanlegg, seter og underholdning etter førerens preferanser. Panelet strekker seg over til forsetepassasjeren som kan kommunisere med føreren ved for eksempel å legge inn en ønsket reiserute.

Motoren i Audi Prologue er en fireliters V8 med twin turbo-teknologi. Den har hele 605 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter. En overboost-funksjon gir føreren tilgang til 750 Nm over en periode på femten sekunder for å foreta raske forbikjøringer.

Bilen med en vekt på nesten to tonn akselererer til 100 km/t i løpet av 3,7 sekunder, og takket være et 48 Volts-system som effektivt regenerer bremsekraft har den et oppgitt snittforbruk på 0,86 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 199 g/km.

Firehjulsstyring
Luftfjæring gjør at bilen tilpasser seg ønsket kjørestil, fra maks komfort til maks sportslighet. Den kan også heve og senke bilen i flere forskjellige nivåer.

Prologue har styring på alle fire hjul, bakhjulene kan dreies inntil fem grader. Dette gjør den spesielt dynamisk i høye hastigheter og mer manøvrerbar i trange bygater og ved parkering.

Audi Prologue må anses som et teknologisk utstillingsvindu, men mange detaljer, og ikke minst designtrekkene, vil finne veien til produksjonsbiler i årene fremover. Og den er et spennende utgangspunkt dersom Audi vil utfordre Mercedes med en stor, luksuriøs coupé.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: