Audi TT: Audi TT/TTS på veien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Audi TT/TTS på veien
FØRSTEINNTRYKK: Vi dro til Spania for en forsmak på nye Audi TT og TTS. I tillegg til spanske landeveier la vi inn noen runder på den krevende Ascari-banen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Nye TT Coupé er basert på den fleksible MQB-plattformen som også ligger under en rekke andre modeller fra VW-konsernet, fra Audi A3 til nye VW Passat.

Utstrakt bruk av aluminium gjør nye TT inntil 50 kg lettere enn forgjengeren, på tross av omtrent identiske mål. Sammen med nye motorer gjør det at TT Coupé er mer sportslig enn noensinne, samtidig som komfortnivået er hevet.

Tro mot røttene
Bilen er krympet to centimeter i lengde og en centimeter i bredde samtidig som en økning i akselavstanden på fire centimeter sørger for reduserte overheng i begge ender.

Kapasiteten i bagasjerommet er økt med 33 liter, men plassen i baksetet er fortsatt meget begrenset. Det er godkjent for to personer på inntil 145 cm, men fungerer i praksis best som utvidelse av bagasjerommet.

Når du ser bilen i profil er slektskapet til de foregående generasjonene tydelig. Et tak som ender helt bak i hekken og markante skjermbuer er fortsatt på plass. Bakstussen er også lett gjenkjennelig, med en spoiler som spretter opp ved høye hastigheter.

Det er i fronten de største endringene er skjedd. Her finner du Audis sekskantede grill, store luftinntak og moderne lykter. En annen TT-spesialitet er også på plass – tanklokket i aluminium med synlige skruer på høyre bakskjerm.

Innovativt
Når du åpner dørene og setter deg inn, ser du tydelig at dette er en innovativ bil. Audi kaller førerplassen en «virtuell cockpit».

Borte er en rekke betjeningsorganer og den store skjermen som sitter på dashbordet i mange nyere biler. I stedet har TT en bred 12,3-tommers skjerm i instrumentpanelet, godt synlig gjennom rattet.

Siden hele panelet er en skjerm, kan man tilpasse innholdet etter ønsker og behov, fra en klassisk visning med speedometer og turteller i forgrunnen, til en infotainment-visning der klokkene er mindre og størstedelen av displayet brukes til kartvisning.

En rekke kombinasjoner kan vises, og alt betjenes via knappene på rattet. Selv om dette er uvant, er det lett å venne seg til og smart for trafikksikkerheten siden du hele tiden kan holde blikket fremover på veien.

Dysekontroll
Interiøret er ekstremt ryddig med bare seks knapper. Det meste styres fra rattet eller den sentralt plasserte MMI-kontrollen mellom setene.

Runde dyser med aluminiumrammer er også en TT-spesialitet. I nye TT har de fått integrerte brytere for styring av klimaanlegg, varmeseter og defroster. Dermed er tradisjonelle brytere og hendler for klimaanlegg fjernet fra dashbordet.

Tre motorer står på programmet ved lanseringen av nye TT Coupé, en for diesel og to for bensin. Dieselutgaven er 2.0 TDI Ultra med 184 hk, en variant som har begrenset potensial i Norge.

Mest bensin
Forventet bestselger hos oss er 2.0 TFSI med 230 hk. Den leveres som standard med forhjulsdrift og sekstrinns manuell girkasse, men kan mot pristillegg leveres med dobbel clutch automatkasse og firehjulsdrift – hvert element øker prisen med ca. 30.000 kroner.

Toppmodellen Audi TTS Coupé har også en 2.0 TFSI. Her er effekten hele 320 hk, 58 mer enn forrige generasjon TTS. Quattro er standard, men som kunde kan du velge mellom manuell girkasse eller S tronic.

Vi vil på det varmeste anbefale å spandere 16.000 kroner ekstra for S tronic som gir en rekke fordeler:

Du kan hvile venstrefoten mens du stanger i rushtrafikk, bilen girer vesentlig kjappere enn du klarer selv, og i tillegg har den lavere forbruk og utslipp enn en bil med manuell girkasse. Er du redd for å bli overstyrt, kan du kontrollere skiftene via hendler på rattet.

På et litt senere tidspunkt kommer også en rimeligere TT med en 1,8-liters bensinmotor på rundt 180 hestekrefter. Denne kan få en pris på rundt 420.000 kroner og gjøre TT tilgjengelig for en større kundegruppe.

(saken fortsetter)

Priser Audi TT/TTS

Audi TT Coupé 2.0 TFSI 230 hk

kr 498.200

Audi TT Coupé 2.0 TFSI 230 hk S tronic

kr 528.500

Audi TT Coupé 2.0 TFSI 230 hk Quattro S tronic

kr 558.400

Audi TTS Coupé 2.0 TFSI 310 hk Quattro

kr 754.600

Audi TTS Coupé 2.0 TFSI 310 hk Quattro S tronic

kr 770.700

Audi TT Coupé 2.0 TDI 184 hk (estimert pris)

kr 490.000

 

Kjøreglad
Det er lett å finne seg til rette i nye TT. Justeringsmulighetene for sete og ratt gjør det enkelt å finne en optimal sittestilling. Ved hjelp av «Drive Select» påvirker man styring, motor og girskift fra høy grad av komfort til maks sportslighet.

På bane kommer firehjulsdriften og de ekstra kreftene i TTS til sin rett, men det spørs hvor mange som er villig til å betale de to hundre tusen ekstra man må ut med for å få de åtti ekstra hestene.

Audi TT Coupé er på plass i Norge i midten av oktober, og TT Roadster er leveringsklar før sommerferien neste år.

Fakta Audi TTS 2.0 TFSI Quttro S tronic

Motor:

4-sylindret turbo rekkemotor, 1984 ccm.

Effekt:

228 kW (310 hk) v/5800-6200 o/min.
380 Nm v/1800-5700 o/min.

LxBxH:

419 x 183 x 134 cm.

Akselavstand:

250,5 cm.

Egenvekt m/fører:

1460 kg.

Bagasjerom:

305-712 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

4,6 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,68 l/mil.

CO2:

157 g/km.

Pris:

kr 770.700.

I Norge:

Oktober

Konkurrenter: BMW Z4 (roadster), Mercedes SLK (roadster), Porsche Cayman (coupé), Peugeot RCZ (coupé)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: