BMW : 100 år med god regi - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
81 bilder i galleri
100 år med god regi
Det var grunn til å frykte det verste. Tunge tyske jubileer kan være vanskelige å fordøye. BMW klarte seg bra, deres party var over på ca. 75 minutter. Men nå begynner fremtiden!
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

For 30 år siden feiret Daimler-Benz sine første 100 år. Jeg tror aldri – og da inkluderer jeg Wagner i Bayreuth – jeg har vært med på en mer langdryg forestilling. Mer enn fire timer.

Ambassadører sovnet, TV som sendte direkte gikk glipp av en NASA-katastrofe, og styreformannen begynte å demonstrere i losjen sin.

Jeg fryktet med andre ord det verste, nå som BMW skulle feire sine 100. Skulle de klare å overgå den eldre kollegaen?

Holdt skjema
Det skal BMW ha. Bortsett fra et par pompøse innslag, et 100-års symbol jeg ikke skjønner en meter av, og noe som grenset inn på avgudsdyrkelse, kjørte de en stram, velregissert forestilling, der selv borgermestre var dressert til å tale kort, og bommet bare med et par minutter på skjemaet – som sa en time.

Men det hele startet med en pressekonferanse, i senteret for historiske biler – som er noe helt annet enn BMW-museet. Der var lokalet, med ganske vonde stoler, allerede nesten fullt, så BilNorge, som har vært ute på tur før, setter seg i naborommet.

Der finnes det sofaer, mat og drikke er allerede satt frem, storskjermer holder meg vel så godt informert som om jeg hadde sittet på nest bakerste benk der inne. Og pressekonferanse i slik sammenheng er bare tull.

For det første stiller man ikke smarte spørsmål i alle kollegenes nærvær. For det andre var det åpenbart for alle som kunne lese en kalender at styreformannen, og de andre som var der, ikke kunne si noe av betydning, for den 16. mars skulle man ha såkalt Bilanz presentasjon og samtidig fortelle om strategien videre.

Dermed kunne ikke «vår» pressekonferanse dreie seg om resultater i fjor, eller planer for neste år.

Dunkel fortid
Men applaus til dagens BMW-sjef som i sin kjappe historiske gjennomgang kom inn på at også BMW hadde hatt en 7-8 års periode som de slett ikke var stolte over, og som de fremdeles hadde såpass sterk oppmerksomhet på, at i forbindelse med jubileet, dobler BMW kapitalen i den såkalte BMW Foundation Herbert Quandt fra 50 til 100 millioner euro

Og jeg fikk da også med meg Adrian van Hooydonks første skisser av 100-års konseptbilen som vi skulle møte senere, og alle andre detaljer som skjedde der inne i rommet ved siden av.

Så da hordene kom inn, hadde jeg både spist og drukket og kunne hilse på Adrian, selvfølgelig, og på en annen hyggelig BMW-hjelper, Cypselus von Frankenberg – sønn av en gammel Porsche-kjempe som hadde et såpass interessant familieliv at jeg så antakelig mer til far’ hans enn sønnen gjorde.

Og jeg hadde tid til å rusle rundt og se på alt det gamle som sto der mens de andre gamle satt og spiste.

Og så var det av sted til Olympiahalle, der den store festen skulle skje. 

Stadionfest
Det vil si, den store festen skjedde ute i Allianz arenaen, litt utenfor byen, der 30.000 av de München-ansatte medarbeideren var samlet for å spise pølser og drikke mineralvann i 6 varmegrader, og få «vårt» show overført på storskjerm – en forstilling som for øvrig også ble overført til alle BMW-kontorer i hele verden.

Men «vår» fest skjedde tørt og varmt og godt, og de 2000 prominensene som samlet seg der, nøyde seg nok ikke med pølser og mineralvann nei, hverken før eller etter, i de mange timene de minglet etter forestillingen.

Du ser på noen dårlige bilder hva slags folk jeg støtte borti. Ian Robertson, for eksempel, styremedlem i BMW. Eller Jean Todt, bilsportens absolutte toppsjef – formelt sett. Her var det folk fra mange områder, men ikke akkurat fra mange samfunnslag.

Jeg beklager at illustrasjonene fra showet kanskje også mangler litt teknisk kvalitet, men fra 25. rad med en linse som ikke akkurat er tele-tele, er ikke den førsteklassen jobben dere selvfølgelig forventer, så enkel å gjennomføre.

Inn i fremtiden
Men dere ser visdomsord fra gamle vismenn, som avsluttes med et visdomsord fra – ingen ringere enn – BMW Gruppen selv!

Dere ser det samme som jeg så av en overborgermester, der dere også ser symbolet for feiringen. Hvorfor bayerske BMW valgte noe som ser ut som en origami-oppskrift, fikk jeg ingen forklaring på.

Og dere ser en litt for høystemt del, der fire lærlinger pluss sjefen sammen legger hendene oppå den magisk kule – og dermed har Fremtiden Startet.

Og så kom showet. En praktfull blanding av dans og artisteri og musikk, og presentasjon av de forskjellige merkevarene, både i nåtid og fortid, og med hjelp av hysterisk vanvittig effektive lys- og videoeffekter på en stor scene.

Selvfølgelig med litt kvalme innslag av søte barn som tror på fremtiden, og et aldeles uforklarlig innslag, det så ut som rituell avgudsdyrkelse, der det ser ut som hele balletten gir offergaver til det som åpenbart skal være en stilisert utgave av Spirit of Ecstasy – kjølerfiguren på en Rolls.

De neste 100
Der var jeg i ferd med å melde meg ut. Men jeg ble innmeldt igjen da konseptbilen som skal beskrive det neste 100-året ble kjørt inn. Og vi kunne begynne å gå den etter i sømmene.

Men først var det den offisielle fotograferingen, med Styret og med de Ansvarlige, og så slapp pressen til – 2 og 2 ad gangen.

Jeg kan forsikre at de bildene dere ser her, og alle de andre jeg tok, skjedde ikke uten at jeg overskred tidsfristen en smule.

Men med portretter av Adrian van Hooydonk, og av Holger Hampf, det er han som står ved det åpne interiøret – han er sjef for all interaksjonsdesign, og av Werner Haumayer, han som ser litt betenkt ut foran bilen – han har vært ansvarlig for byggingen av hver eneste en av BMWs konseptbiler og prototyper siden 1999, og mange andre, var jeg egentlig fornøyd.

Teamwork
Det vil si, da alle hadde fått sitt og var gått for å få verdens dårligste middag oppe i Olympia-tårnet, ruslet jeg tilbake til den virkelig morsomme delen av akkurat denne forestillingen.

Først skulle BMWs «sportsambassadører» fotograferes ved bilen, så skulle det arrangeres gruppefoto der absolutt alle fra design som hadde vært involvert i dette arbeidet skulle gruppebebildes.

Og så begynte alle de unge designerne, som slett ikke er blaserte ennå, men som syns dette er et fantastisk eventyr, å ta bilder av hverandre foran bilen.

Alle var glade, alle syntes de hadde vært med på en fantastisk jobb og det ble en lang natt kan jeg forsikre.

Og bilen selv?

Ikke se bort fra at du får noen litt klarere synspunkter, om akkurat den, i neste BIL.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: