-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Spennende Volvo på gang
Markedet for kompakte SUV-er eller crossovere er i rask vekst. Naturligvis vil også Volvo ha sin del av denne attraktive nisjen.
I løpet av det siste året har Volvo lansert tre helt nye modeller, XC90 fulgt av S90 og V90. Men det svenske selskapet med kinesiske eiere har langt mer på gang i årene fremover.
Det første vi kan vente oss er en V90 Cross Country som i stor grad er basert på nye V90, men med litt esktra bakkeklaring og SUV-detaljer. V70 Cross Country er meget populær i Norge, så dette kan bli en virkelig volumselger her i landet.
Men det som er enda mer interessant med hensyn til volum, er bilen vi viser et datamanipulert bilde av her, i tillegg til spionbilder av en tidlig prototyp – XC40.
Sjefens ønske
Volvo-sjef Håkan Samuelsson har bekreftet at selskapet planlegger å bygge en kompakt SUV.
– Vi ønsker å utvide 40-serien, sa han. – I dag har vi bare hatchbacken og Cross Country-versjonen, men vi ønsker mer. Og med den nye teknologien vi utvikler, får vi mer fleksibilitet. Høyest på ønskelisten min er en ny SUV, for det er slike markedet skriker etter.
Dagens V40 kom på markedet i 2012 og fikk nylig en facelift, så med en normal livssyklus på 7-8 år har den har fortsatt noen år igjen. Men den kommende SUV-en vil bli bygget på en helt ny plattform som etter hvert også skal benyttes av neste V40.
Svensk-kinesisk plattform
Plattformen har betegnelse CMA (Compact Modular Architecture) og skal utvikles i samarbeid med Volvo-eier Geely. I tillegg til å danne grunnlag for Volvos serie av kompaktmodeller, vil den også ligge under flere nye Geely-modeller.
På grunn av etterspørsel fra det kinesiske markedet, og deler av Syd- og Øst-Europa, vil neste generasjon 40-serie også bli lansert som sedan for å konkurrere med modeller som Audi A3 sedan og den kommende BMW 2-serie sedan.
Men først ut blir sannsynligvis XC40 som vi forventer blir mer SUV-aktig enn modeller som Mercedes GLA og nye Infiniti QX30 som må betegnes som crossovere. Mazda CX-3 blir kanskje en bedre benchmark.
Hybrid kommer
CMA-plattformen danner grunnlag for biler med forhjulsdrift, men vi antar at Volvo også vil tilby mulighet for firehjulsdrift slik de gjør i dagens V40 Cross Country.
Plattformen er også klargjort for hybride drivlinjer, og kilder hos Volvo hevder de har utviklet en kompakt og kraftig elmotor som kan plasseres sammen med girkassen. Det kan jo åpne muligheten for elektrisk firehjulsdrift.
Volvo har også kompakte tresylindrede motorer med turbo under utvikling ved motorfabrikken i Kina, så trolig får neste generasjon 40-serie langt lavere utslipp enn dagens modeller.
Det er morsomt å se den optimismen og driven som råder i Volvo etter at de fikk nye eiere. Med den raske utviklingstakten kan årets nye modeller godt bli de eldste i programmet allerede i 2020.