Allerede i 2019 vil seks av ti biler være ladbare

Tre av ti valgte ladbar bil i år. Stortingsvedtaket fra i sommer kan gjøre diesel- og bensinbiler så dyre fra 2025 at knapt noen velger dem.

Publisert Sist oppdatert

Å endre holdninger tar tid, men når lommeboka får bestemme kuttes tiden dramatisk. Det norske elbil- og ladehybrideventyret, drevet fram av politisk vilje, beviser dette til fulle.

I 2010 var det knapt noen norske bilkjøpere som så for seg en elbil i garasjen. Ni år senere vil ladbart være førstevalget til seks av ti som handler ny bil.

Akselererer
Det er Harald A. Møller, landets desidert største bilimportør med ansvar for mer enn hvert fjerde personbilkjøp de siste årene, som har tittet i krystallkulen. Og de ser at elektrifisering av bilparken slett ikke er et forbigående blaff, men vil akselerere i årene framover.

For et par uker siden rundet Norge 100.000 registrerte elbiler, og elbilforeningsleder Christina Bu sa på markeringsdagen at elbilparken bør ha vokst til 400.000 i 2020 om de norske klimamålene skal være innen rekkevidde.

Mer synlig
Der er ikke Møller ennå. De tror bilsalget vil fortsette omtrent på samme nivå som i år med 150.000 nye personbiler på veiene hvert år. Men de ladbare bilene får mer fremtredende plass i bilbutikkene.

Gjennom 2016 økte andelen ladbare biler fra to av ti til tre av ti, og mest fordi økt utvalget av ladbare hybrider fikk salget av slike til å eksplodere (pluss 158 prosent).

I tillegg kommer nær 6000 bruktimporterte Kia Soul EV, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander PHEV, de aller fleste av dem så godt som nye.

Tvinges i kne
Flere ladbare hybrider å velge blant, nye elbilmodeller og generelt bedret elbilrekkevidde, vil tvinge fossilbilene i kne.

– Vi er ganske sikre på at to av ti kommer til å velge elektrisk og at like mange velger å kjøpe ladbare hybrider i 2017. For vår del vil andelen ladbare biler passere 50 prosent, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes i VW-divisjonen hos Møller.

Men 2017 blir kun et trappetrinn i den videre veksten. Tallknuserne til Møller mener å se at ladehybridene og elbilene følger hverandre fram til en foreløpig topp i 2019. Da er andelen bensin- og dieselbiler redusert til fire av ti.

Helt dominerende
Fra 2020 kommer de ladbare alternativene til å være helt dominerende, ikke minst fordi skjerpede EU-krav til forbruk og CO2-utslipp (flåteutslipp på 0,95 gram per kjørte kilometer) vanskelig lar seg kombinere med store biler og høye ytelser, uten elektrisk drahjelp.

Volkswagen, for tiden verdens største billeverandør, har i sin forretningsplan å årlig selge én million elbiler innen 2025. Audi lanserer den første helelektriske modellen i 2018, deretter kommer det en elbilmodell hvert år.

Fra Skoda kommer Superb som ladbar hybrid i 2019, og i 2020 lanseres deres første rene elbil.

Lang rekkevidde
Så må ikke Opel Ampera-e og Tesla Model 3 glemmes. Med antatt faktisk rekkevidde over 300 kilometer vil de uten tvil løfte interessen for elektriske biler til et nytt nivå.

Da Stortinget på forsommeren banket gjennom energimeldingen, sa politikerne klart fra at bensin- og dieselbiler i sin nåværende form i praksis blir historie fra 2025.

Ikke det at bilene blir forbudt, men at skattlegging kommer til å gjøre dem lite interessante å kjøpe.

Powered by Labrador CMS