img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Teslas nye dusinvare
Tesla-sjefen Elon Musk har i natt avslørt bilen som skal bringe nisjemerket til nye høyder. Forbered deg på å se enda flere Teslaer på norske veier om et par år.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Den heter rett og slett Model 3 og følger i fotsporene til den Lotus-baserte Tesla Roadster, Model S (som har toppet den norske registreringsstatistikken ved flere anledninger) og den nylig lanserte SUV-en, Model X.

Men selv om Model 3 for første gang er vist offentlig i natt, vil det ta lang tid før du ser den på veien. Elon Musk antyder at de første bilene er på plass mot slutten av 2017. Vår erfaring med Musk er at hans antydninger ofte er vel optimistiske, så 2018 er nok mer realistisk.

Løper og kjøper
Men det hindrer ikke folk i å bla opp tusenlapper for å sette seg på venteliste slik at man blir blant de første som får lov å kjøpe en Model 3.

Musk sier at de bare i løpet av gårsdagen – før bilen i det hele tatt var vist – mottok 115.000 forhåndsbestillinger.

Flere hundre av disse kom trolig fra Norge der det var køtilstander utenfor Tesla-forhandlerne da de åpnet i går morges.

Så hva vet vi egentlig om den nye Model 3?

Jo, at den i størrelse blir et nummer mindre enn Tesla S og dermed på nivå med en BMW 3-serie / Audi A4. Tesla lover en rekkevidde på 215 miles (346 km) etter amerikansk kjøresyklus. Det er meget bra i dagens marked.

Model 3 får ikke like ekstreme ytelser som de kraftigste Model S-utgavene, men null til hundre på rundt seks sekunder i basisutgaven bør dekke behovet for de fleste. De som ønsker maksimale ytelser og mer rekkevidde kan få mulighet for det gjennom fremtidige modeller.

Model 3 leveres som standard med bakhjulsdrift, men firehjulsdrift blir også en mulighet.

Det mest spennende med bilen er imidlertid prisen – en startpris på 35.000 dollar i USA betyr at den med dagens norske avgifts-regime vil koste rundt 300.000 norske kroner, selv med dagens svake kronekurs.

Det er svært gunstig sammenlignet med dagens elbiler som er sjanseløse mot Tesla Model 3 med hensyn til rekkevidde.

Men før du løper til Tesla-forhandleren med 10.000 kroner og setter deg på venteliste, så husk at mye kan skje på to år i bilbransjen. Vi ser at dagens elbil-produsenter stadig tilbyr økt rekkevidde grunnet forbedrede batterier, så kanskje 30-40 mil er standarden innen 2-3 år.

Her kan du følge en karismatisk Elon Musk under avdukingen av Model 3:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: