Nytt liv i Qoros

Qoros var et kinesisk-israelsk merke som gikk meget høyt ut, og som så forsvant nesten totalt. På Singapore-utstillingen dukker de endelig opp igjen. Skikkelig!

Publisert Sist oppdatert

Det var masse oppmerksomhet rundt Qoros da de ble etablert. Endelig skulle kinesiske biler med moderne, europeisk oppskrift virkelig erobre verden.

Et par fremføringen på Genève-utstillingen tydet veldig bra. Men så ble det stille.

I 2014, det første året de virkelig bygde biler, var planen å produsere 150.000. De solgte 7.000.

Så har det vært en rekke reorganiseringer og bytte av personell, men jeg hadde ikke hørt noe om at den kompetente designavdelingen også var byttet ut.

Noe kan imidlertid tyde på at heller ikke der er ting som de var, for i meldingen som følger med de første teaserne på den nye Qorosen, heter det at det er eksterne konstruktører og designere som har kommet frem til det resultatet som skal vises.

Hittil har Qoros bukt tall som modellbetegnelser, de er vel egentlig kommet frem til nummer 5 nå, men den sports-versjonen som skal debutere i Shanghai, kalles K, med etternavn EV.

EV-biten er spennende – Qoros har hentet eldriften fra Königseggs Regera. Det er ikke sagt noe om dette er en nedtrimmet versjon eller om det er den hårete originale drivlinjen – men samarbeidet er logisk. Qoros har for lengst gått inn på en deal med Königseggs pneumatiske ventilsystem for forbrenningsmotorer.

Bilen har jeg foreløpig bare sett som renderinger. Og jeg ser vel trekk både fra Bertones gamle Marzal og fra BMWs Vision EfficientDynamics – det konseptet som antydet i8.

Masse glass, og med ganske kompliserte overflater som også bringer tankene i retning av Lamborghinis Reventòn. Det blir nok enklere å få et skikkelig inntrykk når bilen står der.

De asymmetriske dørene kommer forresten garantert til å få litt omtale. På førersiden er den hengslet i taket, men på velkommen-inn-siden er det to dører og ingen midtstolpe. Dørene popper litt ut og sleider så i hver sin retning for å gi max. entré.

Men av en eller annen grunn kan man også velge å la fordøren på passasjersiden oppføre seg helt normalt, hengslet i forkant.

Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres spektakulært?

Interiøret er foreløpig bare beskrevet som «Clever Carbon Cabin», men skal visst være utformet slik at dersom du sitter der bak, skal du ha muligheter til å innrette deg slik at du har full sjåfør-kjørt følelse. Hva nå det måtte bety.

Men jeg er spent på denne. Ikke minst fordi avduking sikkert kommer til å akkompagneres av litt grundigere gjennomgang både av bilen og av hele selskapet.

Qoros i dag vil jeg nemlig gjerne vite litt mer om.

Powered by Labrador CMS