BMW 1-serie
BMW 1-serie
BMW 1-serie
BMW 1-serie
BMW 1-serie

Kjøreglede i kompaktform

Mens BMW planlegger overgang til forhjulstrekk for sine minste modeller, kan vi se tilbake på merkets første 1-serie med glede.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 12-2016.

Dette var kanskje BMWs første 1-serie, men det var ikke merkets første lek med kompaktbiler. 3-serie Compact hadde for eksempel to generasjoner som 1-seriens forgjenger – men E87, som internkoden heter, var den første 1-serien, og endelig en egen dedikert kompaktmodell.

Og BMW løste det oppskriftsmessig. Motoren på langs foran, driften på bakhjulene og vektfordeling på 50:50 foran:bak. 1-serien var kanskje en helt ny modell, men måten BMW bygger biler på er – eller rettere sagt var – hugget i stein.

Nå plukket riktignok BMW mange deler fra hylla – akkurat som for Compact-modellene. Mye av understellet deler 1-serien med 3-serie (E90), uten at det er noen ulempe.

Lanseringen av 1-serie foregikk på høsten 2004, og modellen fikk en pangstart i Norge med over 500 biler solgt det året.

Fire karosserier

Først ut i 1-serie-rekka var femdørs-varianten. Deretter fulgte tredørs-varianten (E81), 1-serie Coupé (E82) og Cabriolet (E88). De to sistnevnte ble etterfulgt av den nye 2-serien.

Ikke overraskende er det femdører’n det finnes flest av i Norge – selv om man haker av for «3-dørs» på Finn finner man flest femdørs …

Som BMW-er ellers ble 1-serie tilbudt med en rekke motorer. Minstemann var 116i og 116d, mens den som kanskje er vanligst å støte på her til lands er 118, gjerne i dieselversjon. Det betyr en passelig mengde krefter, en fin sekstrinns manuell kasse (som oftest, men automat er også å finne) og felles for alle 1-seriene er kjøreegenskaper godt forbi konkurrentene – Audi A3 og VW Golf, for eksempel.

Om man skulle finne en 120i, er det ikke slik at dette er en seks-sylindret bensinmotor som i «gamle dager». Dessverre må man helt opp på 125i for å få den myke, gode rekkesekseren. Nå skal det sies at det ikke er noe i veien med 120-motoren heller, og 1-serie-kundene flest er vel ikke de som bryr seg nevneverdig om verken sylinderantall eller drivlinjer generelt.

Klisjeen om at 80 prosent av 1-serie-kundene tror bilen har forhjulstrekk er faktisk sann, og kommer fra øverste hold: Tidligere BMW-boss Norbert Reithofer avslørte dette tallet på et finansmøte tilbake i 2010.

Da er det kanskje ikke så viktig at neste generasjon 1-serie kommer til å trekke på forhjulene, i likhet med dagens 2-serie Active og Gran Tourer.

Sterk diesel

Hvilken motor man skal velge i en 1-serie kommer helt an på smak og behag, og ikke minst behov. Er bilen tiltenkt litt pendling, langkjøring og rolig bruk vil en diesel helt sikkert treffe blink. Er bilen tiltenkt litt helge- og morokjøring tipper jeg en manuell-giret bensinutgave vil være ypperlig.

Når det er sagt; de kraftige dieselmotorene i 120d og oppover føles veldig kraftig i den lille bilen, og har også greie muligheter for litt ekstra effektuttak for den som ønsker det.

Faktaboksen tar utgangspunkt i en 120d.

Kvalitetsmessig holder 1-serien seg godt. Det kan lønne seg å finne litt ut av bilens historikk utover servicer. Er den kjørt hardt? Brukt til søndagsturer, bare? Mange 1-serier kjøres litt mer entusiastisk enn de fleste kompaktbiler. Ikke unaturlig, kanskje, men verdt å være obs på.

Ulyder i forstilling er noe man bør unngå, og Dekra melder også om at vindusspylerdysene er et kjent problem.

Dette skrev vi:

Bil 2/3 2009:
BMW’en byr på meget bra sittekomfort, og har et kompakt, oversiktlig og funksjonelt førermiljø. Venstrefoten finner ro på en behagelig fothviler og høyrebenet får god sidestøtte mot midtkonsollen. Rattet er tykt og godt å holde i, og gir sitt bidrag til et generelt godt kvalitetsinntrykk. Vi setter et lite minustegn ved at det er dårlig med plass til å legge fra seg mobiltelefon og andre småting.

BilNorge 1.6.2011
Om BMW 1M: Et trykk på startknappen slipper løs det karakteristiske skarpe, litt rufsete lydbildet, som lover at store ting er på gang. De fire eksosrørene sørger for at den brumler på lave turtall, mens den tiltar og øker i frekvens i takt med viseren på turtelleren. Lyden er fabelaktig. Enda mer fabelaktig blir det når du kommer deg ut på veien.

Fakta

Motor
1995 ccm R4, turbodiesel

Effekt
163 hk/340 Nm

Drivlinje
6M, bakhjulsdrift

Forbruk
0,57 l/mil, 153 g/km CO2

Fart
0-100 7,9 sek., toppfart 220 km/t

Bagasjeromsvolum
330-1150 l

Dimensjoner (L/B/H)
423/175/143 cm

(motor)
En rekke motoralternativer var tilgjengelig. 120d er sterk og villig.

(understell)
Sjekk om bilen har vært kjørt hardt. Hør etter ulyder i forstilling.

(interiør)
Interiøret er trangt, men velbygd. Jo nyere modell, jo mer utstyr var mulig å få.

(generelt)
1-serie er den mest kjøreglade bilen i sin klasse, selv om komforten kanskje lider litt.

Powered by Labrador CMS