-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Det indre som teller
Mazda leverer en av de mest spennende småbilnyhetene på lenge – ikke minst på innsiden.
Hva slags bil er dette?
Dette er den nye Mazda 2 – Hiroshima-produsentens angrepsvåpen i det såkalte B-segmentet. Der skal den krige mot veletablerte biler som Ford Fiesta og Volkswagen Polo, samtidig som den får konkurranse fra de to nykommerne Opel Corsa og Skoda Fabia.
Motor- og drivverksalternativer?
Under panseret gjemmer det seg to 1,5-litere; en dieselmotor og en bensinmotor.
Dieselmotoren yter 105 hestekrefter, mens bensinmotoren fås i tre effektvarianter, hvorav den største (med 115 hestekrefter) ikke tas inn til Norge.
Den Mazda forventer blir bestselgeren i Norge er 90-hesteren. Denne motoren kan leveres med enten manuell (5 trinn) eller automatisk girkasse (6 trinn).
På bunnen finner vi en 75-hester – denne kombineres kun med en femtrinns manuell girkasse.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det første man kanskje legger merke til er utseendet. I tråd med resten av Mazda-familien har også 2eren fått en markant front. Denne ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Bakfra er den mer anonym.
Men Mazdas virkelige trumfkort er interiøret. Materialkvaliteten og utstyret står ikke tilbake for noen andre biler i Mazdas modellrekke – selv ikke en topputstyrt Mazda 6.
Navigasjon, head-up display, skinnseter og skinntrekk i dashbordet, tilkoblingsmuligheter for alle tenkelige duppeditter og et elegant, lettlest og moderne instrumentpanel.
På toppen av det hele styres hele infotainmentløsningen med en sentral kontrollenhet slik vi kjenner fra større Mazda-modeller. Milevis mer trafikksikkert enn touchskjermer og andre løsninger. To tomler opp!
Nå skal det sies at Mazdas skjerm også responderer på touch – men kun når bilen står stille.
Hvordan er den å kjøre?
Først og fremst er det kjørestillingen som imponerer. Forakselen er flyttet lengre frem i understellet, med bedre benplass til fører enn vanlig. Dette bidrar til at bilen virker større enn hva den faktisk er.
På veien er den stabil og god, og 90-hestersmotoren er kvikk nok der det trengs. Sammen med automatkassa er dette en ypperlig bybil – noe en lengre periode i kø-kjøring under lanseringen i Barcelona bekreftet. Men den er heller ikke redd for en tur på motorveien. I 100 cruiser motoren på 2200 omdreininger i sjettegir. Godkjent.
Hvem passer den for?
Den passer for alle som er vant med småbiler, og som bare vil ha en ny småbil. Alle småbilers egenskaper er fullt til stede i Mazda 2. Samtidig kan den tiltrekke seg kunder som egentlig vil ha en bil med litt utstyr og gadgets, og som tidligere kanskje har vært nødt til å gå en klasse opp.
Hvem konkurrerer den mot?
Ganske mange. Dette er et tett segment, og bare på en ukes tid har to sterke konkurrenter lansert sine modeller – Skoda Fabia og Opel Corsa. I tillegg ligger Volkswagen Polo og venter spent på hva Mazda kan få til. Hittil er det Polo som har vært det naturlige valget for de som vil ha premiumsmåbil på budsjett.
Men man skal ikke glemme evighetsmaskinen Toyota Yaris, klassens kjøremester Ford Fiesta, de franske sjarmørene Peugeot 208 og Renault Clio, og selvsagt de koreanske utfordrerne i Kia Rio og Hyundai i20. Sistnevnte er også på vei i helt ny utgave.
Dette liker vi:
Et interiør med storbilkvalitet og mye utstyr. Et frekt frontparti som virkelig viser at Mazda har noe å vise frem.
Dette liker vi ikke:
Designerne ser ut til å ha gått tom for inspirasjon jo lenger bak de kom med eksteriørdesignen. Bakenden er uinspirert. Ikke automat på dieselmotoren, og 90-hesteren har bare fem-trinns manuell.
Motor: | 4 syl/bensin, 1496 ccm. |
Effekt: | 66 kW/90 hk v/6000 o/min. |
Dreiemoment: | 148 Nm v/4000 o/min. |
Drivlinje: | M5, forhjulsdrift. |
LxBxH: | 406/170/150 cm. |
Akselavstand: | 257 cm. |
Bakkeklaring: | 14 cm. |
Vekt m/fører: | 1050 kg. |
Tilhengervekt: | 1100 kg. |
Taklast: | 50 kg |
Bagasjerom: | 280-950 l. |
Tankvolum: | 44 l |
Aks. 0-100 km/t: | 9,4 sek. |
Toppfart: | 183 km/t. |
EU snittforbruk: | 0,45 l/mil. |
CO2-utslipp: | 105 g/km. |
Pris fra: | Forventet fra ca. 180.000 |
Når i Norge: | Skiftet mellom første |