BMW 760

Her har ikke BMW spart på noe – resultatet er verdens mest avanserte serieproduserte V12-motor. Et 280-kilos smykke.

Publisert Sist oppdatert

BMW 760
BMW 760

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Det er stille, bare romlingen fra den grove asfalten avslører at vi faktisk er i bevegelse. Vindstøyen glimrer med sitt fravær, og motoren hører jeg ikke fra min plass i baksetet. Vi er på vei til Homestead Raceway syd for Miami og jeg trenger ikke bekymre meg for veivalget, BMWs sjåfør tar seg av det. Jeg lener meg tilbake i setet og legger seteryggen bakover for å kunne slappe av. Bena hviler behagelig, men for å få litt bedre støtte under lårene bruker jeg den elektriske seteregulering for å dra sitteputen litt forover. Plass er ikke noe tema – det er det nok av i 760Li.

En Ford F-150 Harley Davidson Edition kommer opp på siden og jeg ruller ned sideruten for å få litt låt inn i BMW’en -åtteren har langt fra samme nydelige gangen som BMWs tolver, men du verden for en låt.

BMW regner med at de fleste BMW-kundene vil velge den lange 760 versjonen. Den har 14 cm lengre akselavstand og utvendig lengde og veier 40 kg mer. De 40 kiloene er knapt nok merkbare. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t øker med beskjedne 0,1 sekund, mens bensinforbruket øker fra 1,34 l/mil til 1,36 l/mil, heller ikke det oppsiktsvekkende med tanke på at bensinutgiftene nok ikke er det som belaster bilbudsjettet tyngst når prisen på redskapen er 1.760.000,- kroner.

Direkteinnsprøytning
Bensinforbruk og utslippskrav har vært førende ved utviklingen av den nye V-tolveren, men også det faktum at denne motoren også blir brukt i den nye Rolls Royce Phantom og da med 6,75 liter sylindervolum i stedet for 6. Den nye V-tolveren har BMWs Valvetronic ventilstyringssystem. Dette har kontinuerlig justering av ventilenes åpningstider og regulerer også hvor mye ventilene skal åpne. Systemet gjør gasspjeldet overflødig, samtidig som det gir motoren så godt som optimale pusteegenskaper over hele turtallsregisteret, uavhengig av belastning.

For ytterligere å effektivisere forbrenningen har den nye motoren direkteinnsprøytning, og er den første serieproduserte V-tolveren med slikt innsprøytningssystem. Mens mange motorer med direkteinnsprøytning går på mager bensinblanding, går BMWs tolver alltid med et stokiometrisk blandingsforhold – 14,7 deler luft på 1 del bensin – og den kan derfor bruke vanlige treveiskatalysatorer. BMW anslår at mellom 5 og 6 prosent av effektøkningen i forhold til den gamle V-tolveren skyldes det nye innsprøytningssystemet. De seks dysene i hver sylinderrekke får bensinen fra et felles innsprøytningsrør, og trykket varierer mellom 30 og 100 bar. En pumpe per sylinderrekke sørger for at trykket til enhver tid er optimalt for mest mulig effektiv forbrenning. Pumpene er produsert i rustfritt stål for at motoren også skal kunne kjøres på metanol.

36 prosent høyere effekt
6-literen har 119 hk høyere effekt enn den gamle 5,4-literen, og dreiemomentet er økt fra 490 til 600 Nm,økninger på henholdsvis 36 og 23 prosent. Ikke nok til å matche Mercedes Benz S600 når det gjelder effekt og moment, men når det gjelder motorgange er det ingen som utfordrer BMW’en. Tolveren går dørgende stille helt fra tomgangsturtallet 550 o/min, og selv om du fra førersetet aner at det jobbes under panseret når turtellernåla vipper opp på 6000- merket er det aldri snakk om motorlyd, bare litt brumming.

Homestead Raceway er en ovalbane, men den har også en handlingslynge, og det er på denne jeg får mitt første møte med 760Li fra førerplassen. Dette er en tung bil og heller ingen sportsbil,det føles derfor helt galt å bryte den rundt hårnålene på den relativt trange handlingbanen. Men bilen takler det, både med og uten elektroniske hjelpemidler innkoblet. Denne bilen har alt BMW kan by på når det gjelder elektronisk kjørehjelp. Krengningsstabilisatorer som strammes og sørger for å redusere, og i de fleste tilfeller eliminere tndens til krenging, stabilitetskontroll som både kontrollerer under- og overstyring,og sørger for stabilitet ved kraftig oppbremsing i sving.

Alt fungerer perfekt, og jeg kunne legge gasspedalen i gulvet uten at det var antydninger til ubalanse. Elektronikken kan selvsagt slås av, og i trinn. Første trinn holder drivhjulene i sjakk,men bryr seg ikke om at det går litt sideveis. Går du et steg videre er du på egen hånd og det er skremmende lett å lage sorte asfaltslanger og blårøyk. Fjæring- og demping kan justeres avhengig av om du ønsker komfort eller sportslig karakteristikk. Forskjellen er merkbar, og systemet vil overstyres av elektronikken i kritiske situasjoner for å sørge for best
mulig kjørestabilitet.

Sikre kjøreegenskaper
Også styringen styres elektronisk og varierer både i utveksling og tyngde, avhengig av kjørestil. Det er ikke noe jeg tenker over ved vanlig landeveiskjøring, men er merkbart ved provoserende banekjøring. Nå er ikke denne bilen laget for banekjøring, men tilpasningen til tyske motorveier og hastighetsnivået på dem har nok vært høyt prioritert under utviklingen av kjøreegenskapene. Amerikanske Freeways er ikke noen utfordring, i hvert fall ikke så lenge det er en Highway Patrol ved annenhver avkjøring.

760i leveres med sekstrinns automatkasse med mulighet for sjalting med brytere på rattet,mens hovedgearvelgeren sitter på rattstammen.Motoren har så mye krefter,og sparker såpass spontant til at det kan være vanskelig å få til myke starter. For å gjøre sjåførens jobb enklere er det lagt inn et eget sjåførprogram som aktiveres hvis du ved bykjøring legger inn tredjegearet manuelt. Det betyr litt mer jobb for momentomvandleren, men startene blir myke, og det skal de jo helst være – den eller de som sitter i baksetet skal jo ikke merke om bilen står stille eller er i gang.

Luksus

Utstyrsnivået er høyt, og iDrive er standard også her. Jeg er ikke helt overbevist om det vil overleve veldig lenge i dagens versjon – ryktene vil ha det til at BMW allerede har startet på arbeidet med å forenkle systemet. Ikke bare for å tilpasse det for eksempel 5-serie, men også for å gjøre 7-seriens system enklere å betjene.

Interiøret er som i de øvrige bilene i 7-serien, men med et høyere utstyrsnivå. Skinnkledd dashbord, dørpaneler og seter kombinert med trepaneler på dashbord,
dører og midtkonsoll sørger for at kupéen har en lys og luksuriøs atmosfære. Navigasjon, DVD-spiller, kjøler bak midtarmlenet i baksetet, separat sete- og klimaanleggregulering for baksetet,rullegardiner på alle rutene bak, og på midtkonsollen i baksetet sitter det en iDrive-kontroll med et begrenset utvalg kontrollmuligheter. I 760 kan BMW levere stort sett alt det utstyr du måtte begjære i en bil.

Designet er det fortsatt delte meninger om, men når du ser en 760Li er du aldri i tvil om at dette er en luksusbil. Den ruver godt, bedre enn konkurrentene, og i USA er 7-serien en suksess.

BMW 760Li:
Motor: 12-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke og fire ventiler pr sylinder, Valvetronic variable ventiltider og variabelt ventilløft og direkte bensininnsprøytning.
Kompresjon: 10,9:1.
Sylindervolum: 5972 ccm.
Boring og slaglengde: 89,0 x 80,0 mm.
Effekt: 327 kW (445 hk) v/6000 o/min.
Dreiemoment: 600 Nm v/3950 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD, CBC og DSC.
Dekk: 245/50WR18.
Mål: Lengde: 516,9 [502,9] cm. Bredde: 190,2 cm. Høyde: 149,2 cm. Akselavstand: 313,0 [299,0] cm.
Sporvidde f/b: 157,8/158,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2240 [2300] kg. Tillatt totalvekt: 2670 [2630] kg. Maks tilhengervekt: 2100 kg.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 88 liter.
Aks. 0 - 100: 5,6 [5,5] sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 2,05 [1,95] l/mil
Forbruk landevei: 0,97 [0,92] l/mil
Forbruk snitt: 1,36 [1,34] l/mil
CO2-utslipp: 330 [325] g/km
Pris: Kr. 1.800.000,- [1.760.000,-]
Data i [ ] gjelder 760i. Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS