Sportslig balanse

TT har fått en storebror, Audi er tilbake med en stor coupé. A5 er GTcoupé for den som ikke vil fremstå som helt A4.

Publisert Sist oppdatert

Audi A5

Først publisert i BIL 7 - 2007.

Gran Tourissmo er noe av det gjeveste på fire hjul som har kommet fra Italia. Så når bilens formgiver Walter de’Silva høytidelig har
proklamert at Audi A5 er det mest vellykkede han har designet, måtte jo selvfølgelig den internasjonale lanseringen foregå i Italia, nærmere bestemt på de varierte veiene i området rundt Garda-sjøen og Sør-Tirol.

Kjøremessig innebærer A5 en ”ny tidsalder for Audi. Dette er forsmaken på den kommende A4, som den skal dele plattform med. Akselavstanden er riktignok den samme som før, men den store forskjellen fra dagens A4 er at forakselen er flyttet 15 cm fremover.

Dermed ligger hovedtyngden av motoren bakenfor forhjulene. A5 har fått en vektfordeling på 50/50, den har blitt mer nøytral i håndteringen, nesten fri for understyringstendenser. Til tross for et langt panser, er frontoverhenget minimalt. Fronten kjennetegnes av diodelysene i underkant av frontlyktene – på samme måte som på superbilen Audi R8.

Tre motoralternativer er klare ved leveringsstart i juni, to diesel og en bensin. Sistnevnte er den velkjente 3.2 FSI-motoren med 265 hk, mens det er liten tvil om at prisen gjør de to dieselmotorene mer interessante for det norske publikum: 2.7 TDI med 190 hk er kombinert med multitronic-gear, men vil bare leveres med forhjulsdrift. Prisen ligger på ca 530.000 kroner. Vil du ha quattro, noe de fleste velger, må du opp på 3.0 TDI med 240 hk og en prislapp på 686.000 kroner.

Den nye 1.8 TFSI-motoren med 170 hk får sin debut her i A5, men er ikke klar for det norske markedet før i oktober. Møller antyder en pris like over 400.000 kroner. Denne motoren er også høyaktuell for den kommende A4. Når motorserien er komplett, har kundene fått et velkomment alternativ til BMW 3-serie Coupé.

Vi må også nevne indrefileten: S5 er klar til levering allerede fra dag én, til en pris av 1.150.000 kroner. Ved siden av 4,2-liters V-åtter er det stivere hjuloppheng, kraftigere bremser og 18-tommers hjul som kjennetegner S5. Quattrodriften fordeles med 40 foran og 60 bak, og null til hundre går unna på 5,1 sekunder.

Selv om A5 er en forsmak på den kommende A4, kommer vi ikke utenom spørsmålet: Vil A5 forbli en ren coupé også i fremtiden? Neida, allerede nå vet vi at den vil komme som cabriolet. Dessuten har vi hørt svært pålitelige rykter om at bilen senere, antagelig i 2009, vil komme som ”noe kult som ikke er en Avant”. Skal vi gjette på at vi vil se en Audi A5 Sportback?

Fakta om Audi A5 3.0 TDI quattro:

Pris: kr. 686.900 kr. 1.150.000
Motor: 6-sylindret V motor. 2967 ccm. 8-sylindret V-motor. 4163 ccm.
176 kW (240 hk) v/4000 o/min. 260 kW (354 hk) v/7000 o/min.
500 Nm v/1500-3000 o/min 440 Nm v/3500 o/min
LxBxH: 462 x 185 x 137 cm 463 x 185 x 137 cm
Akselavstand: 275,1 cm 275,1 cm
Egenvekt m/fører: 1685 kg 1705 kg
Tillatt totalvekt: 2110 kg 2130 kg
Dekk: 225/50 R17 245/40 R18
Bagasjerom: 455 liter (VDA) 455 liter (VDA)
Tankvolum: 64 liter 63 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 5,9 sek 5,1 sek
Toppfart: 250 km/t 250 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,72 l/mil 1,24 l/mil
CO2-utslipp: 191 g/km 298 g/km
Powered by Labrador CMS