Fisker Product Vision Day

Fisker Product Vision Day

Antyder en innholdsrik fremtid

Fisker avholdt før helgen sin første Product Vision Day hvor de viste flere modeller som skal på markedet de nærmeste årene.

Publisert Sist oppdatert

– Fisker står ikke stille, innledet danskfødte Henrik Fisker som nettopp var tilbake i California etter noen dager i Østerrike hvor de første journalister prøvekjørte Ocean som bygges hos Magna Steyr i Graz.

– Vi vil vise verden at vi har store planer og skal være til stede i flere segmenter med vår unike design, innovasjon og bærekraft – våre tre pilarer. I 2027 planlegger vi å bygge verdens første klimanøytrale bil, og vi skal være ledende innen software-definert transport.

Vi har fått skisser og signaler om fremtidige modeller tidligere, men ved arrangementet sist uke kom Henrik Fisker med flere detaljer og viste frem produktene i levende live.

Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin
Fisker Ronin

Fisker Ronin ble presentert som verdens første helelektriske firedørs åpne GT sportsbil med detaljer som fem seter, fire «sommerfugl-dører», karbonfiber hardtop, hi-tech luksusinteriør og futuristisk eksteriørdesign.

Det antydes en batteripakke som gir en rekkevidde på rundt 1000 kilometer, firehjulsdrift fra tre motorer med en samlet effekt på over 1000 hestekrefter og 0 til 60 miles (96 km/t) på to blank.

Bilen skal være et utstillingsvindu for Fiskers ingeniørkunst og software, blir ultra-luksuriøs, og priset deretter, og skal bygges i et begrenset opplag. Den er utviklet av Fisker Magic Works i London.

PS! Fisker har sendt ut en ny melding hvor de forteller at Ronin skal bygges i 999 eksemplarer – hver med en prislapp på $ 385.000. Planlagt produksjonsstart er andre halvår 2025.

Fisker PEAR (utledet fra Personal Electric Automotive Revolution) skal bli en volummodell med prisindikasjon på 29.900 dollar. Den skal bygges av Foxconn, det taiwanske selskapet som er mest kjent for produksjon av Apples iPhones ved en tidligere GM-fabrikk i Ohio, USA.

Her skal det benyttes en utviklingsprosess kalt Fisker Steel++ som skal sørge for at antall komponenter reduseres med 35 prosent i forhold til det som er vanlig i denne kategorien.

Bilen er ifølge Fisker utstyrt med en unik Houdini Trunk, og så har de gitt bagasjerommet, normalt kalt «frunk», betegnelsen Froot (front boot).

Kompakte mål skal sørge for dynamiske egenskaper, men likevel gi et rommelig og fleksibelt interiør med inntil seks sitteplasser. Bilen skal etter planen være tilgjengelig fra medio 2025.

Fisker Alaska er merkets første firedørs pickup og skal bygges på en forlenget utgave av plattformen som ligger under Ocean. Den får et lasteplan som kan forlenges fra de opprinnelige 137 centimeter opp til 280 cm.

Alaska skal bli verdens letteste el-pickup, og også den meste bærekraftige. Den deler designtrekk med Ocean og får en estimert rekkevidde på 370 til 540 kilometer.

Fisker forventer å starte leveringene fra 2025 og prisen estimeres å starte på 45.400 dollar.

Force E er en offroad-pakke designet for Fisker Ocean og skal gi den store SUV-en ekstra moment, effekt og rekkevidde i røft terreng. Pakken inneholder 33-tommers dekk på 20-tommers felger, ekstra bakkeklaring, spesielle dempere, skliplater og beskyttelsesplater under, samt takgrind.

Pakken kan både bestilles sammen med bilen, eller den kan ettermonteres. Den skal være klar fra første kvartal 2024.

Produksjonen av Fisker Ocean i Østerrike ligger bak skjema, og det opprinnelige målet på 42.000 biler inneværende år er nå redusert til 32.000-36.000.

Etter presentasjonen i Huntington Beach åpnet Fisker for reservasjon av PEAR, Ronin og Alaska. Du finner mer informasjon på hjemmesiden deres.

Powered by Labrador CMS