-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtind forsikring:
Uenige om skylden etter skader i vaskehall
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
– Vi får meldt skader på biler fra vaskehall hvert eneste år. Det er alt fra riper til større karrosseriskader. I noen saker tar vaskehallen ansvar for skaden, og kunden slipper egenandel og bonustap. I andre saker blir det en diskusjon om hvem som har ansvar for skaden, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.
De fleste skadene skjer fordi vaskebørstene skraper opp lakken. Det hender også at børstene henger seg opp i takboks- eller stativ.
– Noen ganger er det bilisten som har skyld i skaden, andre ganger er det en teknisk svikt. Ved feil på vaskeanlegget kan eieren av anlegget holdes ansvarlig og betale for skaden. Hvis skaden derimot skyldes en feil du selv gjør, må du bruke kaskoforsikringen til å dekke skadene, oppklarer skadeforebyggeren.
Husk å dokumentere
Skulle du være så uheldig å få en bilskade etter et besøk i vaskehallen, er det ett viktig råd: Forsøk å dokumentere det som har skjedd.
– Vi anbefaler at du tar bilder av skadene på bilen din som bevis. Fotografer også eventuelle feil på vaskehallens vaskemaskin, eller mangelfull og feil skilting, sier skadeforebyggeren.
I tillegg bør du varsle betjeningen hos selskapet som vasket bilen din.
– Når du snakket med betjeningen, er det lurt å notere ned navn og opplysninger om hvor selskapet er forsikret. Hvis det er vitner til hendelsen, bør du notere ned kontaktinformasjon deres også. Dette kan bli nyttig i en eventuell ansvarssak, råder Hofstad-Nielsen.
Viktig med vedlikehold
– En bilvask er blant det enkleste, men likevel viktigste, vedlikeholdet du kan gjøre på bilen din. Ved å fjerne slaps og veisalt om vinteren, eller veistøv og pollen om sommeren, hindrer du skade på lakken og unødvendig slitasje, sier Hofstad-Nielsen.
For å unngå skader, er det lurt å ta noen forholdsregler.
– Husk å følge instruksene som gis i vaskehallen. Sørg for at bilen står i riktig posisjon, og hold vinduer og dører stengt. Du vil nødig ha et svømmebasseng i bilen din, avslutter skadeforebyggeren.