-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Understellsbehandling
Lar du bilen din ruste bort?
Bare to av ti eiere passer på at bilen er beskyttet mot rust, viser en ny undersøkelse. Svært uheldig at dette blir glemt, mener bransjefolk.
27 prosent regner med at serviceverkstedet de benytter følger tilstrekkelig med på dette, viser en måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). Åtte prosent tror moderne biler er tilstrekkelig og varig beskyttet mot rust fra fabrikkens side.
– Begge deler er feil. Alle biler, også elbiler, trenger understellsbehandling mot rust med noen års mellomrom. Behovet for dette blir ikke kontrollert ved en vanlig intervallservice, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
16 prosent oppgir at behovet for understellsbehandling er noe de kan ha tenkt på, men ikke planmessig. Om lag tre av ti medgir at de ikke har rettet noen oppmerksomhet mot dette.
– Tallene tyder på at rustutviklingen får gå sin gang i de fleste norske biler. Det forkorter levetiden, og er dermed både økonomisk og miljømessig svært negativt, sier Hansen.
Mangelfull informasjon
At eierne selv må ta aktivt grep for å beskytte bilen mot rust er dårlig kommunisert, mener Øystein Faugli, daglig leder i Slitu Karosseriverksted AS i Indre Østfold kommune.
Verkstedet har spesialkompetanse på understellsbehandling, og bistår et stort antall bilkunder, i hovedsak fra Østfold og Akershus.
– Bileiere som av og til kikker etter rust, ser nok primært på lakken. Understellet sjekkes ikke, og er på nyere biler dessuten som regel skjult bak en bunnplate som aldri tas av, sier Faugli.
Han er redd for at mange feilaktig tror at slike plater beskytter mot rust, mens de egentlig snarere kan bidra til å tildekke problemene.
Ofte i dårlig forfatning
Mange av bilene verkstedet får inn er allerede angrepet og trenger omfattende behandling.
– Vi må oftere enn før gå veien om sandblåsing og mye grunnarbeid før vi påfører et effektivt antirustmiddel. Jo lenger tid rusten har fått tære på understellet, desto større blir jobben.
Ifølge undersøkelsen fra ABL varierer årvåkenheten knyttet til rust betydelig med eierens alder. Eldre bilister sørger oftest for rutinemessig oppfølging, mens de yngre er mindre bevisste. Aldersgruppen 30 til 39 år ligger helt i bunnen av skalaen.
– Det stemmer bra med våre erfaringer. De yngste eierne kommer sjelden til oss, og den første familiebilen deres ruster gjerne opp for dem. Men mange lærer av en slik erfaring, og de tar ofte bedre vare på bil nummer to, sier Øystein Faugli.