-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Understellsbehandling
Lar du bilen din ruste bort?
Bare to av ti eiere passer på at bilen er beskyttet mot rust, viser en ny undersøkelse. Svært uheldig at dette blir glemt, mener bransjefolk.
27 prosent regner med at serviceverkstedet de benytter følger tilstrekkelig med på dette, viser en måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). Åtte prosent tror moderne biler er tilstrekkelig og varig beskyttet mot rust fra fabrikkens side.
– Begge deler er feil. Alle biler, også elbiler, trenger understellsbehandling mot rust med noen års mellomrom. Behovet for dette blir ikke kontrollert ved en vanlig intervallservice, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
16 prosent oppgir at behovet for understellsbehandling er noe de kan ha tenkt på, men ikke planmessig. Om lag tre av ti medgir at de ikke har rettet noen oppmerksomhet mot dette.
– Tallene tyder på at rustutviklingen får gå sin gang i de fleste norske biler. Det forkorter levetiden, og er dermed både økonomisk og miljømessig svært negativt, sier Hansen.
Mangelfull informasjon
At eierne selv må ta aktivt grep for å beskytte bilen mot rust er dårlig kommunisert, mener Øystein Faugli, daglig leder i Slitu Karosseriverksted AS i Indre Østfold kommune.
Verkstedet har spesialkompetanse på understellsbehandling, og bistår et stort antall bilkunder, i hovedsak fra Østfold og Akershus.
– Bileiere som av og til kikker etter rust, ser nok primært på lakken. Understellet sjekkes ikke, og er på nyere biler dessuten som regel skjult bak en bunnplate som aldri tas av, sier Faugli.
Han er redd for at mange feilaktig tror at slike plater beskytter mot rust, mens de egentlig snarere kan bidra til å tildekke problemene.
Ofte i dårlig forfatning
Mange av bilene verkstedet får inn er allerede angrepet og trenger omfattende behandling.
– Vi må oftere enn før gå veien om sandblåsing og mye grunnarbeid før vi påfører et effektivt antirustmiddel. Jo lenger tid rusten har fått tære på understellet, desto større blir jobben.
Ifølge undersøkelsen fra ABL varierer årvåkenheten knyttet til rust betydelig med eierens alder. Eldre bilister sørger oftest for rutinemessig oppfølging, mens de yngre er mindre bevisste. Aldersgruppen 30 til 39 år ligger helt i bunnen av skalaen.
– Det stemmer bra med våre erfaringer. De yngste eierne kommer sjelden til oss, og den første familiebilen deres ruster gjerne opp for dem. Men mange lærer av en slik erfaring, og de tar ofte bedre vare på bil nummer to, sier Øystein Faugli.