Hyundai Ioniq: Første ladbare koreaner - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Første ladbare koreaner
Hyundai har stor suksess med sin Ioniq. Nå kommer en tredje variant som kan speede opp salget ytterligere.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Så langt har Hyundai lansert Ioniq i to versjoner – som elbil og som vanlig hybrid, sistnevnte den første direkte konkurrenten til Toyota Prius. Begge har fått en varm mottagelse i det norske markedet, og så langt er det registrert 1136 nye Ioniq fordelt på 839 elbiler og 297 hybrider.

Les også: Best på rekkevidde etter Tesla

Lange køer
Men tro endelig ikke at du bare kan spasere inn til din Hyundai-forhandler og be om en Ioniq over disken – PR-sjef Morten Brusletto forteller om 2200 inngåtte kontrakter på elbilen, så selv om Norge er høyt prioritert må du nok stå noen måneder i kø.

Køen blir neppe mindre når den tredje varianten nå slippes – Ioniq Plug-in Hybrid.

Bilen har en 1,6-liters bensinmotor med 105 hk og 147 Nm kombinert med en elmotor på 45 kW (61 hk). Hyundai oppgir ikke samlet effekt, men en kraftigere elmotor sørger for mer krefter enn de 141 hk / 265 Nm som hybriden uten lademulighet har.

Den store forskjellen er imidlertid Li-Ion batteripakken med en kapasitet på 8,9 kWt.

Kan dekke hverdagsbehovet
Det gir en elektrisk rekkevidde på ren eldrift på 63 kilometer ifølge NEDC-standarden, neppe tilfeldig akkurat det samme Toyota oppgir på sin nye Prius Plug-in. Langt til ladehybrid å være, og nok til at mange kan gjøre unna den daglige kjøringen på eldrift.

En vesentlig forskjell fra Toyota-modellen er at Hyundai benytter sin egne dobbel clutch girkasse i Ioniq-modellene, i motsetning til Toyotas CVT-kasse som vi ikke er spesielt begeistret for.

Snittforbruk ifølge NEDC er 0,11 liter på mila (på nivå med Toyotas 0,1 l/mil), tilsvarende et CO2-utslipp på 26 gram per kilometer (Toyota har 22 g/km).

Mye utstyr
Den ladbare utgaven av Ioniq har tilsvarende sikkerhetsutstyr som sine søsken. I tillegg nevner Hyundai LED hovedlys, 16-tommers hjul, Apple CarPlay, Android Auto, trådløs lading av smarttelefon samt navigasjon med Lifetime Mapcare inkludert gratis årlig oppdatering av kartverk.

På utstillingen står også en selvkjørende (autonom) Ioniq utstilt for å indikere hvilke fremtidsmuligheter som ligger i denne plattformen.

Ioniq Plug-in Hybrid kommer til Norge på ettersommeren, og prisene er fortsatt ikke klare. Men vi kan vel anta at de i alle fall ikke blir høyere enn prisnivået Toyota har lagt sin Prius Plug-in på. Den starter på kr 324.000.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: