-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Gjenfødt Harlekin
Nederlandske Ben Pons sparket i gang Volkswagens Transporter. Nå har etterfølgerne hans gjenskapt legendariske Harlekin.
Jeg vet ikke hvor mange Polo Harlekin som ble solgt i Norge i 1996-97. Det ble ikke laget så mange av dem, færre enn 4000, men den norske importøren tok hjem i hvert fall ett eksemplar. Jeg skal si den syntes i trafikken.
Det var Polo III som ble lansert som en byggeklossbil – en modulkonstruksjon. Jeg har vel en følelse av at det var akkurat det som fikk markedsføringsfolkene til å drømme frem en versjon med fire forskjellige farger stokket om på bilen.
Egentlig ikke noen original VW-ide – da hadde det gått 30 år siden de averterte for billige og enkle platedeler for Bobla i USA, og bygde opp en bil etter mix&don’t-match oppskrift.
30 år er ti ganger manns minne. Det var vel ingen fare for at noen skulle beskyldes for plagiat.
Mitt problem med den bilen var at jeg kunne ikke begripe hvordan de hadde gjort den. Man er jo vant til bildet av en nesten komplett bil som blir senket ned i lakkbad av automater. En enkel og grei måte når man skal sette farge på omgivelsene.
Men det kunne jo umulig være metoden her. - Og, tenkte jeg, - dersom man skulle ta fra hverandre et antall forskjellig-fargede biler og bytte komponenter, må det jo bli grisedyrt, og denne Poloen kostet ikke SÅ mye mer enn standard.
Det viste seg etterpå at det var slik de hadde gjort det, for de gjentok øvelsen året etter i Mexico, men da på en Golf. Bare et par hundre eksemplarer – og da fulgte oppskriften med pressemeldingen.
Åpenbart et subsidiert marketing-produkt.
Men Pons har ikke gjort det slik denne gangen.
Pons har importert Folkevogner til Nederland enda lenger enn Harald A. Møller har importert dem til Norge. Og har imens vokst til et enormt industrikonsern. Og biler driver de fortsatt med.
Til de grader at de tok noen av dagens Poloer (den 6. serien) og stylet dem om til en ny generasjon Harlekin. Akkurat like fargesprakende. Men siden disse fargene ikke finnes på dagens Polo, er det nok brukt litt andre metoder.
Jeg vet ikke hvilke, men siden det bare dreier seg om én bil, Pons skal ikke lage noen serie av den, kan de fint hatt råd og tid til å lakkere den.
Men jeg tipper vi snakker om foliering. Og når jeg tenker på det – det er vel ikke noe som hindrer deg fra et tilsvarende stunt.
Det hadde virkelig muntret opp i disse gråværsdagene.