Mitsubishi gir opp, Aston Martin trapper opp

Finanskrisen gir seg utslag innen motorsporten. Nå er det Mitsubishi som stopper sine aktiviteter. Men hos Aston Martin er det andre toner.

Publisert Sist oppdatert

Aston Martin kler sine biler i klassiske Gulf-farger

Fra før vet vi at Subaru og Suzuki har trukket seg fra årets Rally-VM og at Honda har skrinlagt sin Formel 1-satsning. I dag forteller Mitsubishi Motors i en pressemelding at de trekker seg fra Cross Country Rally, og det inkluderer ikke minst Dakar Rally.

Mitsubishi har vært en kjempe i Dakar-sammenheng. De har deltatt hele 26 ganger og vunnet rallyet 12 ganger – 7 av dem på rad. I år var det imidlertid Volkswagen som endelig kunne innta øverste trinn på pallen etter flere iherdige forsøk gjennom det siste tiåret.

Mitsubishi hevder at de i tillegg til heder og ære også har utviklet 4WD-teknologi som kommer til nytte i produksjonsmodellene gjennom Dakar-satsningen – primært med hensyn til pålitelighet og fremkommelighet i terrenget. De oppgir at finanskrisen tvinger dem til å fokusere sine ressurser mer mot sine kjerneområder.

- Vi synes dette er flott – både av økonomiske hensyn men også med tanke på miljø. Valget ble tatt på bakgrunn av finanskrisen, men med den konsekvens at de som jobbet med Dakar vil bli overført til i-MiEV relaterte stillinger, og det er jo gode nyheter, sier adm. direktør Bernt G. Jessen i Mitsubishi Motors Norge.

Mot strømmen

Men for oss som liker fart og spenning er det heldigvis også noen som satser friskere på motorsport enn tidligere. I anledning 50-årsjubileet for sin seier i 1959, vil Aston Martin stille til start i 24-timersløpet på Le Mans med to prototyper i den tøffeste klassen – LMP1. Bilene skal ikles de legendariske Gulf-fargene – lyseblått og oransje.

Målsetninger er å kopiere suksessen fra 1959 da en DBR1 med legendariske Carroll Shelby og Roy Salvadori gikk til topps i løpet.

- 2009 er et viktig år for Aston Martin på Le Mans. Utfordringen ved å vinne det berømte racet for Aston Martin og for Storbritannia, var for stor til at vi kunne ignorere den, sier styreformann i Aston Martin, David Richards. Men han tror ikke det blir noen enkel oppgave.

- Selv om vi har vunnet GT1-klassen de siste to årene, innser vi at det blir tøft å konkurrere mot dieselbilene som har vist seg både raske og holdbare i det krevende løpet de senere årene. Jeg ser likevel dette som en glimrende mulighet til å vise frem britisk ingeniørkunst, fortsetter Richards.

Bilen er basert på en 2008 Charouz Racing System Lola og skal drives av den samme produksjonsbaserte V12 Aston Martin-motoren som satt i fjorårets suksessrike DB9-modeller. Den samme motoren ble også benyttet i Charouz prototypen som satte ny runderekord for bensindrevne biler på dagens Le Mans-sløyfe.

Aston Martin vil benytte sine fabrikkførere, Jan Charouz (CZ), Tomas Enge (CZ) og Stefan Mücke (DE) som kjørte Charouz-bilen i fjor. Andre aktuelle førere er Davis Turner (GB) som var med på å kjøre DB9 inn til seier i GT-klassen i fjor samt debutanten, Harold Primat (CH).

Kanskje er det også plass til Petter Solberg dersom han har opprettholdt gode forbindelser med sin gamle teamsjef i Prodrive, David Richards? Han har jo gitt uttrykk for at han gjerne vil kjøre 24-timersløpet og demonstrert sitt talent i en nylig avholdt test.

Powered by Labrador CMS