-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Kia Sorento til 720.000 kroner
Kia Sorento er bilen for dem det er viktig for å snobbe ned, men som samtidig ønsker seg en stor, rommelig, solid, komfortabel og svært godt utstyrt SUV.
Sorento er halvbroren til Hyundai Santa Fe og en av Kias suksessfulle modeller i USA.
Nå er generasjon III på vei til Norge med prislapp på 720.000 kroner. Og selv om det lukter litt premium inne i bilen, vil mange likevel hevde at å ta en slik pris for en Kia grenser til absurd, at det her kanskje snakkes om riktig bil, men definitivt med feil navn.
Kia-direktør Jan Pettersen innrømmer derfor uten å blunke at det normalt ikke er blant bilkjøpere på premium-nivå Kia henter sine kunder i Norge.
Men det fins alltid noen som ikke er så opptatt å eksponere velstanden, men som samtidig setter pris på kvalitet og komfort. Så derfor veger Kia å se bort fra de kjipe Sorento-variantene og klinker til med full pakke – og ikke noe annet: 2,2 liter, 200 hk, 4WD og sju sitteplasser. Pettersen krysset dessuten av i alle mulige utstyrsrubrikker før han sendte bestillingen til Korea. Håper er å selge 50 til 100 biler i året.
Samtidig ses det på om bilen kan bygges om til varebil. Om så er mulig kan volumet sannsynligvis dobles eller tredobles.
Hva slags bil snakker vi om?
Sorento er Kias største SUV i Europa og solgt i 1000 eksemplarer i Norge siden 2003. I forhold til forrige Sorento er utvendig lengde økt med 9,5 cm til 4,78 meter. I praktisk bruk betyr det enten mer bagasjeromsplass (605 liter med fem seter i bruk) eller en tredje seterekke hvor voksne faktisk kan sitte greit over litt lengre strekninger.
Hvordan er den å kjøre?
Sorento kjører på det jevne. Fordi bilen primært er utviklet for USA og Korea vektlegges komfort framfor sportslighet. I så måte kjører BMW X3 i sirkler rundt Sorento. Men for Sorento-eierne spiller det sannsynligvis ingen rolle.
Hva er under panseret?
Sorento bygges med flere bensin- og dieselmotoralternativer, med kun 2,2 liter/200 hk/441 Nm i moment er Norgesaktuell. I hvert fall enn så lenge. Lar bilen seg bygge om til varebil, kan en svakere dieselmotor være et reelt alternativ.
Selv ikke 200 hk gjør denne snaut 1,9 tonn tunge bilen til noen racer. Men i kombinasjon med seks trinns automatgirkasse oppleves det hele først og fremst harmonisk.
Hva gjør den spesiell?
Ingen ting med unntak av den usedvanlig omfattende utstyrspakken.
Hva er bilens svakheter?
I likhet med de aller fleste andre biler fra Asia mangler Sorento de mest avanserte førerstøttesystemene som er å finne hos Volvo og Mercedes.
En litt gammeldags automatgirkasse drar opp CO2-utslippet til 177 gram/km fra 149 gram/km med seks trinns manuell girboks. Kun automatgir er tilgjengelig i Norge. Motoren tilfredsstiller Euro 6-kravene og har derfor lavt NOx-utslipp.
Hvem passer den for?
Alle med god råd som ønsker å snobbe ned. Tro det eller ei, men det fins faktisk bileiere som ikke ønsker å sette sine bein i en Audi eller BMW og som synes Mercedes blir for prangende.
Hva koster den?
Ikke noen ribbet innstegsmodell her. Full pakke som koster 720.000 kroner pluss 5.900 kroner for metallic lakk.
Konkurrenter?
De aller fleste store SUVer som eksempelvis Hyundai Santa Fe, Chevrolet Captiva, Mitsubishi Outlander, Nissan Pathfinder, SsangYong Rexton, Volvo XC90 og naturligvis Audi Q5/Q7, BMW X3 og Mercedes ML.
Når til Norge?
I mars.
Motor: | 4-syl. turbodieselmotor, 2199 ccm |
Effekt: | 147 kW (200 hk) |
Dreiemoment: | 441 Nm |
Mål LxBxH: | 478 x 189 x 169 cm |
Akselavstand: | 278 cm |
Bakkeklaring: | 18,5 cm |
Vekt (m/fører): | 1878 kg |
Tilhengervekt: | 2000 kg |
Bagasjerom: | 605-1662 liter (142 m/ 7-seter) |
Aks. 0-100 km/t: | 9,6 sek. |
Toppfart: | 203 km/t |
Snittforbruk: | 0,67 l/mil |
CO2: | 177 g/km |
Pris fra: | kr. 720.000 kr |