-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klart fra EX90:
Volvo som batteri-pass pioner
Hva et batteri inneholder og hvor innholdet kommer fra, er ofte svært vanskelig å fastslå. Derfor er det nå krav om at fra februar 2027 skal alle nye biler i EU være utstyrt med et Batteri-pass.
Det er ikke overraskende at en som stadig gjerne har armen i været for å vise hvem som er den flinkeste i klassen, Volvo, skal være den første som utstyrer bilene sine med dette.
At de samtidig har slakket litt av på det absolutte kravet om å bli nullutslipps-produsent i går, er en helt annen ting. Når det gjelder batterier tar de åpenbart ansvar.
Jeg kan ikke påstå at jeg kan alle kravene til hva et batteri-pass skal inneholde, men det kan virke som om Volvo har tatt for seg absolutt alle aspekter.
Du får de fundamentale informasjonene om batteritype og kapasiteten fra dem, samt en overordnet oversikt over miljø-belastningen.
Du får også med deg opprinnelses-stedet for materialene som er om bord, andelen av gjenbrukte materialer eller av materialer som vil kunne gjenbrukes senere og du får CO2-fotavtrykket i kg per kWt.
I tillegg finnes for eksempel nøyaktige informasjoner om celle-kjemien, inklusiv Norm-tallet, du får oppgitt den indre motstanden på batteri- og cellenivå, og du får nøyaktig vekt på de forskjellige elementene.
Det gis også oppskrift på videreforedling eller skroting av restene.
Utviklet av Volvo Cars
Det hele er utviklet av Volvo Cars og finnes først på EX 90, der du kan scanne en QR-kode på innsiden av B-stolpen for å komme til en litt forenklet versjon av alle informasjonene. Det komplette utvalg av informasjoner vil alltid ligge på det original-passet som myndighetene vil ha tilgang til.
(saken fortsetter)
Det hele er utviklet i samarbeid med bitiske Circulor som bruker krypto-teknologi for å spore forsyningsveiene til alle selskapene som deltar i batteriproduksjonen. En teknologi det visstnok tok fem år å utvikle.
Vanessa Butani, Volvos sjef for global bærekraft, har fortalt Reuters at utviklingen av passet var en integrert del av den opprinnelige planen om å bli totalt transparent for kundene når de gikk inn i 100 % nullutslipp-programmet sitt fra 2030.
At akkurat den planen er litt forskjøvet, har åpenbart ikke gått ut over utrullingen av batteripassene som etter hvert vil dukke opp på alle Volvos elektrifiserte modeller.
SoH i 15 år
Men Volvo nøyer seg ikke med det. Alle nye biler skal også ha et abonnement i femten år som vil gi eieren opplysning om batteriets helsetilstand, den såkalte SoH. En verdi av stor betydning når brukte elektrifiserte biler skal omsettes.
Douglas Johnson-Poensgen, Circulors CEO, har også fortalt Reuters at ikke bare skal de følge materialene fra gruve til ferdig bil, de skal også sjekke leverandørenes energiforbruk hver måned for å sjekke hvor mye som kommer fra fornybare kilder. Dermed får de et enda mer nøyaktig bilde av det totale CO2 fotavtrykket.
Nye leverandører vil bli overvåket av Circulor men Johnson-Poensgen fortalte også at dette arbeidet har gjort at Volvo har endret måte de sjekker opprinnelsen og innholdet på hver eneste del som inngår i bilmodellene deres.
Ikke tilsvarende krav i USA
– Bilproduksjon har vel aldri handlet om hvilken stein som ble brukt i hvilken del og som så ble montert i hvilken bil, sa han. – Industrien har brukt lang tid på å finne ut av det.
Selv om det ikke er tilsvarende krav i USA viser industrien stor interesse for systemet fordi det kanskje vil bli nødvendig å følge en slik oppskrift for å få elbil-subsidier under IRA-reglene.
Både Volvo og Jaguar-Land Rover har forresten investert i Circulor.
Det er tydelig at det begynner å bli et rush blant bilprodusentene for å få opp et brukbart batteripass-system nå. Men de som har jobbet med Volvos opplegg, er enige om at dette er såpass omfattende at mange vil få problemer med å møte EUs deadline i 2027.