-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Mehari gjenfødes
Jeg er helt enig med GTF Innovations: Det er på høy tid Mehari-oppskriften gjenopplives. Et nytt forsøk så vi på Heuliez-standen i Genève.
I 1968 lanserte Citroën sin beachbuggy-utgave av 2CV. Mehari het den, og er en av de bilene gjennom historien som man virkelig ble glad i.
Komplett ukomplisert, med et meget enkelt badekar-karosseri i en plastsort som dessverre tok alt for lett fyr. Trøsten var at det var fort gjort å hoppe ut, men alt for mange har endt opp som ufrivillige St.Hans bål.
Men ganske mange finnes fremdeles. Noen i hendene på samlere som verner om dem med støvkoster og verdens dyreste motorolje. Andre, og det er da mye morsommere, holdes ved like på et vis av underlige utleiere på rare Middelhavsøyer (som Pantelleria) der de fortsetter, kilometer etter kilometer, å yte både fantastisk transportservice og formidle masse moro.
Tenk deg den amerikanske millionær-turisten, som går i land fra sin 50 meters yacht, leier en Mehari og som skal begynne å skifte gir via et paraplyhåndtak rett inn i antydningen av et dashbord.
Up-to-date
GTF, en moderne gjengivelse av Mehari-tanken, er ikke primitiv på samme måte. Da hadde den ikke hatt en sjanse, selv en morobil må møte en del tråkige myndighetskrav i dag.
Så denne veier ikke 500 kg, eller nøyer seg med 80 km/t, eller snaue 20 hk. De to første tallene kan du gange med 2, det siste med 4. Men det du har, er et frekt utseende innenfor ganske kompakte mål og fire seter i en åpnere-får-du-det-ikke fasong, der baksetene lett elimineres slik at du har en meget brukbar pickup.
Dessverre en veltebøyle som ødelegger imaget litt, men ellers termoplast hele veien og – som de sier i brosjyren: 100 prosent vaskbar med vann, utvendig og innvendig. Du ser det i spesifikasjonene også: Radio, spiller og høyttalere er hentet fra Alpines marine-program!
På bånd
Det finnes riktignok noe stofftak-løsninger, enten bare over forsetene eller over hele bilen, men er det ikke noe med at på slike biler er tak like pysete som å bruke Kiel-fergen når man skal ned på Kontinentet?
Chassiset er konstruert av GTF og virker meget robust. Drivlinjen er derimot hentet ned fra delehyllene til Renault og består av den ganske enkle K7J 710-motoren derfra. 4 sylindre, 8 ventiler, 9,5 i komp og 75 hester fra 1390 ccm. 5 trinn i girkassa. Den er så vidt over 4 meter lang, 175 cm bred og 158 høy, og den holder seg nede på 990 kg.
I Genève sa de at den skal selges for 15.800 Euro og at produksjonen er i gang omtrent nå. Men de skal virkelig svinge for å følge opp Mehari. Den klarte Citroën faktisk å selge nesten 150.000 eksemplarer av. En rekord som skal bli vanskelig å slå.