-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Så like, men akk så forskjellige - Del 1
Toyotas nye lade-Prius er spådd å slå knock-out både på vanlig Prius og VW Golf GTE. Det er ikke vi så sikre på etter å ha testet alle tre.
- Innledning
GTE ga seg først
Nå er det ned mot null, og vinterdekk på bilen. Så hva skjer? Ut av Oslo i morgenrushet går alt fint, men allerede etter 29,0 kilometer er det helt slutt på kjørestrømmen i det 8,7 kWh kraftige og 120 kilo tunge Golf-batteriet.
Bensinmotoren våkner og overtar, mens Prius PHV fortsatt ruller motortyst sørøstover.
43,2 kilometer
I dag er forholdene langt fra optimale, og selv Prius PHV gir opp den elektriske driften før bensinpumpene på Elvestad. 43,2 kilometer er som ventet, og bedre enn konkurrentene.
Av ladbare hybrider er det fortsatt bare BMW i3 som holder ut i 100 til 200 kilometer, men så er i3 PHEV mer som en elbil med hjelpemotor å regne, enn ladbar hybrid.
Uansett: Bilene fylles med bensin, og sjåførene med vafler. Timene og milene skal bli mange, og dag bli til kveld før vi slår kortkoden på en fyllestasjon i Drammen.
Men hvordan det gikk, skal jeg ikke røpe ennå. Det er tross alt langt mer enn forbruk og utslipp av klimagasser som avgjør bilvalget. Så la oss se litt på hva som skiller de tre bilene.
Den tradisjonelle
I Prius, enten den er ladbar eller bare hybrid, setter du deg på en måte inn i fremtiden. Er du ikke kjent med Prius fra før, vil det meste være annerledes, alt fra det særegne utseendet via det smale instrumentbordet med en flom av digital informasjon, den korte girvelgeren som egentlig ikke er annet enn en avansert bryter, til fotbetjent parkeringsbrems slik de liker den i USA.
Valgene har intet med tilfeldigheter å gjøre. Ingen uten detaljert kunnskap skal se at Golfen din, i det minste på papiret, er mer miljøvennlig enn naboens. For Toyota gjelder det motsatte – å skrike høyest om hvor langt foran de befinner seg.
LES VIDERE:
- Innledning
Del 1
Del 2
Del 3
Vårt valg
Testdata og poeng