-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Polo ble Årets Bil
Stakkars Volkswagen. De har ikke hatt noen Car of the Year siden Golf i 1993. Da var det jommen på tide nå.
Juryen for Årets Bil har klart det igjen. 59 jurymedlemmer fra 23 land har etter nøye vurderinger, og flere dagers intens prøvekjøring på et forblåst sted i Danmark, bestemt seg for at raddis-konstruksjonen Toyota iQ, de franske volum-vidundrene 3008 og C3 Picasso og Skodas nybrottsYeti i hvert fall ikke fortjener noen Årets Bil utmerkelse.
Det gjør derimot Volkswagen med sin nyeste Polo-variant.
HER ER ALLE TIDLIGERE VINNERE AV ÅRETS BIL
Skikkelig gode nyheter for det som snart skal bli verdens største bilprodusent, som fosser frem som en massiv kraft, og som får minst like mange overskrifter for intern maktkamp og etterlatte ledere i veikanten, som de får for sine biler.
Etter at en spesiell PR-sjef sluttet hos Fiat, har juryen sluttet å ta sjanser. Prius, Clio, S-Max og Fiat 500 (de siste årene) har ikke vært særlig dristige valg. For oss her hjemme virker noen valg kanskje underlige, men vi må huske at for eksempel Renault har et litt annet nærvær på Kontinentet og i gamle Øst-Europa enn her hjemme.
Så derfor er det kanskje ikke spesielt overraskende at denne forholdsvis uspennende forsamling bilbeskrivere velger Polo som årets bil. Fra de få jeg har snakket med om årets valg (på forhånd), virket det som om Polos muligheter til å knipe det hele ned til 87 g CO2 pr. km - eller hva det var - var avgjørende for noen av de stemmeberettigede.
LES: Våre førsteinntrykk av Polo BlueMotion
Sorry. Dette kaller jeg utvikling, en positiv utvikling selvfølgelig, men ikke akkurat noe å slenge hva-det-nå-er-man-slenger i taket for.
Et revolusjonerende, eller i det minste: originalt, bybilkonsept med masse muligheter for videreutvikling er nok litt for farlig å stemme på. En C3 Picasso som vakte enorm begeistring da den ble introdusert og gjestfriheten var på topp, varte heller ikke mer enn et par uker. For ikke å snakke om 3008 som jeg oppfattet hos mange av COTY-personene som en fantastisk bil - den endte også langt under midt-på-treet.
25 av disse opinionslederne ga Polo førsteplassen. iQ var det bare 20 som syntes fortjente topp-plassering. At Opels nye Astra bare fikk 221 poeng, der Polo fikk 347 og iQ 10 poeng mindre, tyder på at ganske mange, som åpenbart ikke vet like mye eller skjønner like mye, har tatt fullstendig feil når de sier at dette er en praktfull bil, der oppe med Golf og de beste i det segmentet.
COTY-juryen har gjort akkurat som forventet. Produsert et resultat som får meg til å lure på hva de egentlig driver med. Et resultat som er såpass pinlig for noen av de ledende (og dem er det mange av) jurymedlemmene, at de faktisk skriver en slags beklagelse på sine egne hjemmesider.
”Gode nyheter for bilprodusenten, men jeg synes nok ikke det gir mye kred til de 59 jurymedlemmene – av hvem jeg er en”, skriver for eksempel Autocars Steve Cropley. Det gjør jo heller ikke COTY-.stjernen mer strålende blank akkurat.