-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Polo ble Årets Bil
Stakkars Volkswagen. De har ikke hatt noen Car of the Year siden Golf i 1993. Da var det jommen på tide nå.
Juryen for Årets Bil har klart det igjen. 59 jurymedlemmer fra 23 land har etter nøye vurderinger, og flere dagers intens prøvekjøring på et forblåst sted i Danmark, bestemt seg for at raddis-konstruksjonen Toyota iQ, de franske volum-vidundrene 3008 og C3 Picasso og Skodas nybrottsYeti i hvert fall ikke fortjener noen Årets Bil utmerkelse.
Det gjør derimot Volkswagen med sin nyeste Polo-variant.
HER ER ALLE TIDLIGERE VINNERE AV ÅRETS BIL
Skikkelig gode nyheter for det som snart skal bli verdens største bilprodusent, som fosser frem som en massiv kraft, og som får minst like mange overskrifter for intern maktkamp og etterlatte ledere i veikanten, som de får for sine biler.
Etter at en spesiell PR-sjef sluttet hos Fiat, har juryen sluttet å ta sjanser. Prius, Clio, S-Max og Fiat 500 (de siste årene) har ikke vært særlig dristige valg. For oss her hjemme virker noen valg kanskje underlige, men vi må huske at for eksempel Renault har et litt annet nærvær på Kontinentet og i gamle Øst-Europa enn her hjemme.
Så derfor er det kanskje ikke spesielt overraskende at denne forholdsvis uspennende forsamling bilbeskrivere velger Polo som årets bil. Fra de få jeg har snakket med om årets valg (på forhånd), virket det som om Polos muligheter til å knipe det hele ned til 87 g CO2 pr. km - eller hva det var - var avgjørende for noen av de stemmeberettigede.
LES: Våre førsteinntrykk av Polo BlueMotion
Sorry. Dette kaller jeg utvikling, en positiv utvikling selvfølgelig, men ikke akkurat noe å slenge hva-det-nå-er-man-slenger i taket for.
Et revolusjonerende, eller i det minste: originalt, bybilkonsept med masse muligheter for videreutvikling er nok litt for farlig å stemme på. En C3 Picasso som vakte enorm begeistring da den ble introdusert og gjestfriheten var på topp, varte heller ikke mer enn et par uker. For ikke å snakke om 3008 som jeg oppfattet hos mange av COTY-personene som en fantastisk bil - den endte også langt under midt-på-treet.
25 av disse opinionslederne ga Polo førsteplassen. iQ var det bare 20 som syntes fortjente topp-plassering. At Opels nye Astra bare fikk 221 poeng, der Polo fikk 347 og iQ 10 poeng mindre, tyder på at ganske mange, som åpenbart ikke vet like mye eller skjønner like mye, har tatt fullstendig feil når de sier at dette er en praktfull bil, der oppe med Golf og de beste i det segmentet.
COTY-juryen har gjort akkurat som forventet. Produsert et resultat som får meg til å lure på hva de egentlig driver med. Et resultat som er såpass pinlig for noen av de ledende (og dem er det mange av) jurymedlemmene, at de faktisk skriver en slags beklagelse på sine egne hjemmesider.
”Gode nyheter for bilprodusenten, men jeg synes nok ikke det gir mye kred til de 59 jurymedlemmene – av hvem jeg er en”, skriver for eksempel Autocars Steve Cropley. Det gjør jo heller ikke COTY-.stjernen mer strålende blank akkurat.
HER SER DU HVEN SOM STEMTE HVA