Varmt hvetebrød

Nye Prius har vært på markedet i Japan en måneds tid. Toyota ber nå kundene smøre seg med en stor porsjon tålmodighet.

Publisert Sist oppdatert

Siden salget startet 18. mai, har Toyota tegnet 180.000 kontrakter på hjemmebane. Det er langt over de salgsmålene de hadde satt seg på 10.000 biler per måned. Allerede før bilen var formelt lansert i mai, sto 80.000 kunder på venteliste.

Det er tydelig at hybrid er i vinden som aldri før i Japan, for nye Honda Insight har også fått en varm velkomst. I april tronet den øverst på statistikken - ikke bare for hybridbiler - men for personbiler totalt, med 10.481 enheter.

Les mer i ”Insight til topps

Stimuli

Det er blant annet insentiver fra myndighetene side som gjør det attraktivt for japanere å velge en hybridbil.

Les våre førsteinntrykk av Honda Insight

Ifølge en pressemelding fra Toyota må de japanere som bestiller en Prius i Japan i dag, belage seg på å vente syv måneder på sin nye bil. Dette til tross for at Toyota har overført 1000 nye arbeidere til Prius-fabrikken og satser på et ekstra skift og overtid.

Vi har kjørt ny Prius – les våre førsteinntrykk

Toyota skal bygge 50.000 Prius per måned, men interessen er stor mange steder, så mye tyder på at kapasiteten må økes.

Ifølge Toyota Norge sitter de allerede på 330 norske kontrakter, før noen har sett bilen. Norsk lansering er planlagt til august / september.

Powered by Labrador CMS