-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
USA-kineser på vei mot Norge
Mandag ble det kjent at Norge får to nye kinesiske bilmerker. Her er forhistorien.
En kinesisk elbil-start up laget et eget produksjonsfirma i USA slik at en eventuell handelskrig ikke ville bety så mye. Men så måtte de utsatte USA-planene slik at foreløpig ser det igjen helkinesisk ut. Og til denne historien hører det to norske forbindelser.
Den første er kanskje den minst overraskende – disse bilene, med merkenavn du aldri har hørt om før, skal importeres til Norge.
Aner tilbake til Th!nk og Tesla
For å få til den andre forbindelsen må du bli med til Th!nk-fabrikken i Aurskog for nesten 15 år siden. Da banket en amerikaner på døra. Martin Eberhard var en av stifterne av Tesla, et bilmerke ingen hadde hørt om den gangen, og han hadde med seg et forslag om felles fremtid.
Th!nk og Tesla skulle samarbeide på markedene jorden rundt, Th!nk med bybiler, Tesla med overklasse. Planene var kanskje litt for luftige – de ble ikke noe mere av.
Etter en litt grisete rettssak fikk Eberhard en dom på at han slett ikke var blant stifterne, men det ble derimot Elon Musk - selv om han ikke hadde vært i nærheten da Tesla ble stiftet!.
Men det ble heldigvis noen penger på Eberhard, så han startet et batteriutviklingsselskap, InEVit, som i 2017 ble kjøpt opp av noe annet ingen heller hadde hørt navnet på: SF Motors.
Dette var et firma med Kina-bakgrunn som hadde kjøpt seg et anlegg for konstruksjon og utvikling i Silicon Valley og som ville bygge elbiler.
Eberhard ble sjefingeniør, men bilene var egentlig allerede klare. I fjor viste de både SF5 og SF7. Om det var derfor Eberhard forsvant aner jeg ikke, men det tok ikke lang tid før han hadde startet et nytt batteriutviklingsprodjekt. Tiveni het det nå – InEVit stavet baklengs.
Og neste kapittel: SF Motors måtte utsette introduksjonen av SF 5 og SF 7, som altså var lansert med stor jubel, ved anlegget i Santa Clara i mars i fjor. Årsaken: «Vanskelige forhold på det kinesiske bilmarkedet der de samtidig skulle introdusere nye modeller».
SERES SF 5 ser linjelekker ut
At SF Motors omtrent på denne tiden ble døpt om til SERES er også en typisk detalj som gjør det ganske problematisk å følge kinesiske industri-linjer. Men det var altså SF Motors som presenterte disse to nye elbilene, mens det var SERES som måtte skuffe halve Indiana. De hadde nemlig også kjøpt den gamle Hummer-fabrikken der, og hadde lovet investeringer på 160 millioner dollars og at 500 arbeidsplasser skulle gjenopprettes.
Det blir ikke i morgen, for å si det sånn.
Over til Kina
DongFeng Motor Corporation, 100 prosent statlig eid, ble grunnlagt i 1969 – nøyaktig 50 år siden. Tradisjonelt har dette selskapet vært blant industriens tre-fire virkelig store.
Selskapet utviklet seg veldig positivt. Nest største produsenten i Kina i 2014 med 3,5 millioner biler – ikke minst takket være en rekke samarbeidsprosjekter med utlendinger som Honda, Nissan, Renault og mange andre. Og med 450.000 biler var de også Kinas største nyttebilprodusent det året.
Nå må vi nøye oss med å si at de er der oppe blant de fire største. Usikkerheten kommer blant annet av at de er splittet i så mange merkverdigheter. Som for eksempel i det som er blitt DFSK. Et selskap opprettet allerede i 2003, egentlig med formål å være en strategisk handelspartner for noen av DongFengs spesielle produkter.
Ta en titt på det organisasjonskartet vi har her, så skjønner du at enkelt er det ikke.
Men resultatet er altså et bilmerke som heter DFSK i tillegg til SERES som altså er restene av den amerikanske virksomheten.
Men enda skal vi noen omveier før vi kommer frem til poenget. SOKON, som ligger bak alt dette og som er den private sparebøssen til Zhang Xinghai og hans sønn, Zhang Zhengping, (som var oppført som founder og CEO i SF Motors), overførte 100 % av SF Motors til Chongqing Jinkang New Energy Automobile.
Dette er nemlig ett av de selskapene som kvalifiserte seg som produsent av «New Energy» personbiler hos Kinas industrimyndigheter. Den 8. fabrikken som hadde fått denne godkjennelsen.
Uhyre viktig, for uten den kan man ikke produsere biler i det attraktive elbil-segmentet i Kina.
Dermed heter bilene egentlig JinKang SERES i Kina, uten at det egentlig interesserer noen andre enn myndighetene.
Og nå er vi (nesten) ved saken.
Norsk importør
For Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Gill Gruppen (Subaru og Ssangyong, blant annet) forteller at de har skrevet «eksklusive avtaler» med Chongqing Sokon Motor Group (der har vi enda en navnekombinasjon vi ikke har sett tidligere i denne historien), og at de vil bli den første europeiske importøren som får lansere elektriske modeller fra bilmerkene SERES og DFSK.
Det har lenge vært kjent at Gill Gruppen har vært på jakt etter et Kina-agentur.
- Mulighetene har vært mange, sier Holmedal, - Men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter.
- Dette er en portefølje av riktige alternativer for det norske markedet. Kompakte- og familiebiler til 250.000 – 400.000 kroner, SUVer og også biler i det helt øverste sjiktet hva angår ytelser og finesser, lover han.
- I løpet av de neste fem årene skal vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, sier Holmedal og tilføyer at modellene E3 og SF5 vil være i produksjon i løpet av oktober, og skal kunne leveres fra sensommeren neste år.
Les mer om SERES og DFSK på de norske hjemmesidene
DFSK E3
Starter med SUV-er
E3 ble lansert som Fengguang E3 (enda et navn) av DongFeng på Shanghai-utstillingen i år. På andre markeder (Indonesia for eksempel) later det til at den skal hete Gloria E3.
Den er ganske kompakt, 4385 x 1850 x 1647 mm på 2655 mm akselavstand og mengder av infotainment. Tre kjøremoduser som skal hjelpe deg å beherske 163 hk og 300 Nm. Og forholdsvis annerledes: akselerasjonen oppgis som null til femti på trekommani.
SF5 er i en litt annen klasse. Kall den gjerne en crossover-SUV. 510 kW (683 hk) og 1040 NM med NEDC-rekkevidde på 500 km. Den går til 100 fortere enn E3 går til femti.
Interiøret i SERES SF5
Og toppen av kransekaken er altså SF7, som debuterte sammen med lillebror i California i fjor (men begge sto også i Shanghai), og som altså egentlig tilhører den amerikanske delen som nå avgir en rekke signaler på at den er i ferd med å sovne.
Denne toppmodellen har en motor i hvert hjul, til sammen yter de 800 kW (1073 hk), skal også greie 500 km, og gjør unna hundre-sprinten på under tre.
Som dere ser av bildene – begge disse to store modellene er kompetente i formgivningen, med et ganske moderne uttrykk. Innvendig er det mer enn nok skjerm og IT-finter og det skulle ikke forundre meg om begge kjører glimrende. Å bygge biler som kjører bra er åpenbart ingen heksekunst lenger.
Det er selvfølgelig også mulig den kinesisk/amerikanske delen av denne historien er meget enklere enn det jeg har skissert her, og at fundamentet er bunnsolid.
Det blir etterlengtet for både Gil Gruppen, deres forhandlere – alle ansatte, og ikke minst deres kunder.
Interiøret i DFSK E3