-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fire Daihatsu-konsepter i Tokyo
Daihatsu har virkelig tatt i denne gangen. Til Tokyo-utstillingen kommer de med fire konseptbiler.
”Innovasjon for morgendagen” er slagordet Daihatsu har samlet sine biler under og av de fire er det vel e:S som er den som i best grad viser mini-bilens rolle i fremtidens trafikk.
Den er svært lett – hele bilen veier ikke mer enn 700 kg. Og det på tross av at den nødvendigvis må bruke ganske kurant teknologi. Plattformen kommer nemlig fra en av produksjonsbilene, selv om akselavstanden er kuttet og er nede på 217,5 centimeter. Den skal likevel ha rommelig plass til fire velvoksne voksne.
Det er heller ikke brukt noen tryllestav under panseret. Motoren er en viderutvikling av Daihatsus kjente tresylindrede, men med et nytt system for kontroll av forbrenningsprosessen og stop start og et par andre kjente finesser. Resultatet er et forbruk på ca. 0,3 l/mil. Hvilket bare viser at ofte er det enkle det beste.
Tanto er en av dagens produksjonsmodeller og i Tokyo skal Daihatsu vise sine Tanto EXE som imidlertid ikke er mer EXpEriment enn at de sier at dette er den kommende produksjons-Tanto. Kompakte biler, men med masse egenskaper og materialer og kvaliteter som gjør at bilen heller langt innover i premium-segmentet.
Og når til og med Audi har identifisert denne størrelsen som interessant for premium-merkene, kan det godt være at Daihatsu plutselig ligger litt i forkant.
Deca Deca er en bil som viser at man heldigvis ikke går forgjeves hvis man skal til Tokyo-utstillingen for å se den klassiske Box’en. Deca Deca er en virkelig superbox, og her er også gulvet helt flatt innvendig.
Midtstolpeløse dører åpner seg i til sammen 135 grader og ønsker hjertelig velkommen inn i boxen, enten du er en stor kasse eller en med ballkjole, eller bare noe helt vanlig. Setene er foldbare og kan monteres i mange forskjellige former og lokasjoner og er ment å være akkurat like funksjonelle som resten av bilen er ment å være.
Den siste av de fire er døpt 4 basket – som jeg håper ikke har noe med det amerikanske ”basket case” å gjøre. Det betyr nemlig at du er klar for likhuset. Nei, her betyr nok basket i meget større grad det som det egentlig betyr, nemlig en kurv.
For her har vi en åpen firedørs bil, med god plass til fire. Og bak er det et åpent varerom og der kan man jo hive oppi alt man ønsker å ha med seg, akkurat som man ville gjort det i en kurv.
Det finnes en hard top som man kan ha over forsetene dersom man er litt puslete, og tilsvarende pingler bak kan skjule seg under et stofftak. Så helt beach-buggy er den ikke. Men like morsom.