-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Volvos nye pengemaskin
Det er ingen tvil om at Volvo hadde hatt godt av at neste XC90 hadde kommet for en god stund siden. Fremdeles er den et stykke unna, men de nye konseptbildene viser oss sporet.
Volvos første store SUV ble en dundrende suksess. Vi møtte konseptbilen ACC i januar 2001, og da Detroit-utstillingen åpnet rett over nyttår 2002, sto den ferdige bilen der.
I 2005 fikk den en V8-motor fra Yamaha, og det året røyk den så mye til værs at den ble Volvos mest solgte modell.
I Norge ble den solgt i nesten 2000 eksemplarer året etter, bare V70 var større med 2400. I Norge har denne modellen solgt noe over 4000 enheter, omtrent som Q5 og bedre enn X5, men alderen viser seg tydelig. De siste årene har salget vært tosifret.
Drypp for drypp
Men nå skal den altså rykke enda nærmere, som annet trinn i en tre-trinns konseptrakett i Detroit.
Den første smaken fikk vi i Frankfurt med Concept Coupé. Det er vanskelig å si hvor mye av den kommende SUV’en vi egentlig så der, selv om de nye bildene, av Concept XC Coupé, tyder på at de to i hvert fall har den samme fronten.
Hekkbildene av den nye konseptbilen forteller jo også klart at det er noen av de gamle sporene Volvo akter å følge – hekklys-grafikken som ender langt oppe i C-stolpen skal nok fortsatt være et element i lang tid fremover.
SE OGSÅ: Volvo skisser XC90
Det er jo mulig også at disse to konseptene simpelthen er ment å vise hvor mange forskjellige måter man kan bruke det nye understellet på.
Volvos såkalte Scaleable Product Architecture skal kunne være grunnlaget for omtrent alt som kommer derfra fremover – bortsett kanskje fra de aller minste (hvis det kommer til å bli noen «aller minste» fra Volvo fremover da.)
LES OGSÅ: Volvo fornyer 75 prosent
Nå sier ikke Volvo mye om de tre bildene de viser, bortsett fra noe om stolte tradisjoner i Cross Country og XC-nisjer, som Volvo entret i 1997.
Men Thomas Igenlath, Volvos forholdsvis nye designsjef med fortid i VW-Gruppen, sa noe ganske klart på en video som ble sluppet i forbindelse med Frankfurt-konseptet.
Der snakket han om Volvo-design som ble oppfattet som en slags vaniljeis. God nok, og en ganske trygg og sikker smak, men ikke akkurat ikonisk eller cutting edge.
Dersom han virkelig ønsker å gjøre den endelige XC90 ikonisk og cutting edge, må han nok flytte enda flere grenser enn det later til at han har gjort med dette andre innslaget i «snart-er-XC90-her»-historien.