-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Slutt på bensin og diesel
Når Land Rover om noen år lanserer en ny generasjon Discovery Sport, står verken bensin- eller dieselmotorer på programmet.
Da Land Rover lanserte Discovery Sport for seks år siden, tok den over rollen som Freelander tidligere innehadde – som selskapets minstemann. Heldigvis uten å dra med seg de mange problemene forgjengeren slet med.
I fjor fikk bilen et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger hvor det viktigste sett med norske øyne var at det nå tilbys som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på inntil 62 kilometer.
Det kan høres dristig ut av Land Rover å legge en liten 1,5-liters bensinmotor under panseret på en såpass stor SUV, men kombinert med elmotoren får man en samlet effekt på 300 hestekrefter og maks dreiemoment på 540 Newtonmeter.
Når vi ser på registreringsstatistikken fra OFV er det tydelig at kundene er fornøyd med denne løsningen. Land Rover har en volumøkning på 234 prosent fra samme periode i fjor, og de ladbare hybridene står for 93 prosent av salget.
Enda mer elektrisk blir det i fremtiden, for når neste generasjon Discovery Sport introduseres i 2024 kan du glemme konvensjonelle bensin- og dieselmotorer. Da får du kun to muligheter – batterielektrisk eller ladbar hybrid (som dagens).
Land Rover har lovet seks elbiler i løpet av de neste fem årene, og fra 2026 skal samtlige modeller være mer eller mindre elektrifiserte. Da snakker vi alt fra rene elbiler via ladbare hybrider til milde hybrider.
I 2030 har Land Rover som mål at elbilene skal utgjøre 60 prosent av salget, de ladbare hybridene 10 prosent mens milde hybrider vil utgjøre de resterende 30 prosentene.
Land Rover utvikler to nye plattformer, og EMA (Electrified Modular Architecture) som skal danne grunnlag for Discovery Sport og neste generasjon Evoque skal kun benyttes for rene elbiler og ladbare hybrider med 800-volts teknologi som tillater superlading.
Den alternative MLA-plattformen (Modular Longitudinal Architecture) som skal introduseres om et par år og benyttes for de større modellene, Range Rover og Range Rover Sport, er mer fleksibel med hensyn til drivlinjer og vil benytte milde og ladbare hybrider.