HELDIGITALT: I Volvos nye bestselger EX30 foretas alle innstillinger via den sentralt plasserte skjermen. Her fins heller ikke noe instrumentpanel.

Noen fremskritt er tilbakeskritt

Å kjøre er det eneste vi skal gjøre

Denne tittelen virket som om den var punch-line i en virkelig smart reklamekampanje for å gjøre trafikken tryggere. Dessverre ikke.

Publisert Sist oppdatert

Det var samferdselsministeren, Jon Ivar Nygård, som i slutten av desember hadde sendt et debatt-innlegg til Framtid i Nord, Romsdalens Budstikke, Flatangernytt og noen andre aviser.

Budskapet hans var greit: vær oppmerksom når du kjører!

Distraksjoner

Tenk så praktfullt det hadde vært om dette var en landsomfattende reklamekampanje fra Vegvesenet som indirekte pekte på alle distraksjonene vi blir presentert for når vi sitter bak rattet.

Jeg tenker ikke bare på de store skjermene der du må ned tre nivåer for å få satt i gang vifta som kan fjerne kondensen fra innsiden av frontruta der du kjører inn i en tunnel.

Jeg tenker for eksempel på koppholdere – hvem i all verden var det som mente det var en menneskerett å kunne plassere slappe plastkrus med skoldende varm væske skvalpende rundt omkring i bilen?

ANALOGT: I Ford Puma ST styres det meste via knapper og brytere på dashbordet samt hendler ved rattet.

Jeg tenker på nøkkelfritt der nøkkelen (som du altså skulle være fri for) er så følsom at den koster deg flere titalls tusen dersom du må erstatte den. Eller jeg tenker på A-stolper som er så feite på grunn av airbags fra alle kanter på en gang at man bør gå ut av bilen og se seg om før man kjører inn i krysset.

Gåsegang

Men mest tenker jeg selvfølgelig på hvilken motorjournalist som brukte de korte pølsefingrene sine som begrunnelse for at kontakter og brytere var vanskelig å bruke. Tesla hørte åpenbart på ham og flyttet det meste over til skjermen – og så kom alle de andre og fulgte etter.

Samferdselsministeren var inne på det i sitt innlegg. «Alle som setter seg bak rattet må ta ansvar», leste jeg. Og at «Førers adferd svært ofte er årsaken til at ulykker inntreffer». Videre: «Det er lett å bli fristet til å gjøre noe annet enn å kjøre bil…..» eller: «Uoppmerksomhet og risikoadferd er gjengangere som årsaker til trafikkulykker».

Men hvorfor var han ikke konkret, tenkte jeg, og skrev «henda vekk fra skjermen»? For da kunne vi jo håpe at vi ga blaffen i EØS-samarbeidet, innførte våre egne typegodkjenningsregler, og nektet å sette skilt på alle skjermdominerte biler (med koppholdere)!

Spoiler Alert!

Her kommer en veldig personlig melding.

Og hvis jeg kunne bestemme skulle den første bilen som røyk ut av godkjent-lista bli den nye Volvo EX30. Ikke bare er absolutt alt – til og med informasjonen om at nå kjører jeg for fort – såkalt speedometer – plassert slik at jeg må se ned og til høyre for å sanke opplysningen. Og skal jeg slå på tåkelyset, må både øynene mine, og høyre hånd, ned dit.

Her har designerne tatt Skandinavisk ren design litt for langt. Det er brytere for vindusheisene og nødblinkeren og noen ubrukelige haptiske puter på rattet. Men det meste som ikke kan gjøres med pedalene og rattet, må gjøres på skjermen.

Og det ganske utrolige er at du får kjeft av bilen for å gjøre det. Det er en liten svart Volvo-boks et sted som overvåker deg, og så snart du blir registrert med et avvik, at blikket ditt forlater veibanen for eksempel, får du en skikkelig advarsel. Underforstått: ikke prøv deg på deg igjen.

Sikkerhetspioneren

Det hele er en blanding av utrolig bakvendt og fullstendig latterlig, og kronen på verket er at dette er Volvo!! Det tryggeste i verden, pioner på sikkerhetstenking, sikkerhetsutstyr og sikkerhets-konstruksjonen som ingen andre ante at vi trengte før ti år etter. Alltid den flinkeste gutten i klassen under flere ti-år med global Experimental Safety Vehicle innsats. Verdens første bilprodusent med egen, hardt arbeidende havarikommisjon.

En ting er at unge, ivrige konstruktører har tenkt i disse EX30-banene – det er det vi venter av dem: radikalt og disruptisk, men en helt annen ting er at ledersjiktet, helt opp til Styret, har sluppet det gjennom.

Her var det en del idealbilder som slo sprekker.

Jeg er etterpå blitt fortalt at det bygges inn et filter som forsinker den kjeften jeg får når jeg gjør det jeg ikke skal gjøre, men må gjøre. Nå tar det visst litt over et sekund før jeg får kjeft.

Hva hjelper det da, når hele utgangspunktet er så sprøtt?

Skjerpes hos NCAP

Det lovende er at her får jeg, og alle med økende skjerm-aversjon, uventet hjelp og støtte fra Euro NCAP organisasjonen.

Jeg har aldri vært medlem av fan-klubben deres, men nå stiller jeg meg blant applaudantene.

De går ut med en melding om at de fra neste år skal premiere fysiske brytere for nøkkelfunksjoner i sin kommende Safe Driving test.

Euro NCAPs tekniske sjef, Richard Schram, sier at de vil oppmuntre produsentene til å bruke enkle, taktile kontrollorganer for funksjoner som for eksempel viskere, ventilasjon og lys-signaler.

Ideen bak er forhåpentlig å inkludere «naturlige» kontrollfunksjoner og å minske avhengigheten av skjermen.

Med andre ord vil Volvoen dermed ikke være i nærheten av fem stjerner med slike løsninger.

Så får det ikke hjelpe om bilbransjemulighetene minsker for UI og UX designerne og at HMI-ekspertene må skru seg tilbake til 1980-nivået.

Jeg kjenner mange bilførere, også ganske unge, som vil applaudere.

Powered by Labrador CMS