Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X
Saab Aero X

Ren drøm fra Trollhättan

Det er en ren drømmemaskin designerne hos Saab presenterer i Genève som Aero X. Og den blir neppe noe annet enn en drøm for Saab som aldri fikk den fremtiden de ansatte i Trollhättan drømte om da GM overtok.

Publisert Sist oppdatert

At det er stolte flytradisjoner hos Saab vises i måten kabinen er utført på. Her er det ikke tradisjonelle dører og vinduer, men et cockpitdeksel som løftes av og på for at de to det er plass til om bord enklest mulig skal komme seg inn og ut. Dette gir også føreren 180 graders utsyn.

På ren sprit
Bilen kan kjøres på 100 prosent bioetanol og den trekker på alle fire hjul. 400 hester og et maks dreiemoment på 500 Nm i området 2.000 til 5.000 omdreininger er hva den turbomatede 2,8-liters V6eren varter opp med. Det gir den 1.500 kg lette bilen en elektronisk sperret toppfart på 250 km/t og en aks-tid til 100 på 4,9 sekunder.

Er du spent på dimensjonene til Aero X kan vi fortelle at den kan bli vanskelig å manøvrere i de trangeste parkeringshus. En lengde på 4,675 meter og en bredde på 1,918 meter sørger for det. Mer beskjeden er høyden på bare 1,276, så selv de laveste underganger forseres problemfritt.

Slik den står i Genève er konseptbilen utstyrt med brede, men neppe særlig komfortable dekk i dimensjon 265/25 dekk på 23-tommere foran og 325/25-profil på 23-tommere bak. Skulle Saab gå i tanker om en ny Sonet, måtte det vel være bedre å ”låne en Solstice som utgangspunkt slik Opel gjør med sin nye GT.

Powered by Labrador CMS