-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mitsubishi designer igjen
Etter noen år der konstruksjon har hatt ansvar for design, har Mitsubishi fått en oppegående designavdeling igjen.
Selvfølgelig skulle jeg kastet meg over alle plug-in hybrid-detaljene i forbindelse med Mitsubishis konseptbil i Genève. XR PHEV II het den (ASX vil den vel bli hetende når den kommer om en to års tid), men for meg var det formen som var spennende.
Her er de absolutt inne på noe som er veldig trendy. Du kan nesten tenke deg at de legger på lag på lag, og så lar de noen lag stikke ut og få ganske rette kanter, før neste lag trekker seg innover igjen. Du ser det veldig godt i profilen, både foran og bak.
Det hele er gjennomført mye mer selvsikkert enn tidligere konseptforslag fra den kanten, og forklaringen fikk vi:
Nå har Mitsubishi endelig fått en skikkelig designavdeling igjen, med en dedikert designsjef og et så skikkelig budsjett at om ikke lenge har de en egen designavdeling i California og en egen i Europa. Den skal ligge i Frankfurt har vi også oppfattet. Men detaljer rundt denne omveltningen vil ikke bli offentliggjort før i juni, så noen navn har jeg ikke.
Tapt storhetstid
Men jeg har et håp om at vi kommer tilbake til gamle høyder. Jeg er ikke sikker på når Mitsubishis design glapp, og de mistet sine designhøvdinger, men jeg har en følelse av at det var da Olivier Boulay gikk tilbake til Mercedes.
Han hadde vært der lenge, bygget opp deres advanced design avdeling i Tokyo, der de blant annet hadde gjort gamle Maybach.
Så overtok han globalt design for Mitsubishi i 2001, han ble vel nærmest forflyttet dit, fordi det var da Daimler inngikk en ulykkelig allianse med Mitsubishi. Da skulle blant annet stramme opp designfilialene.
Akkurat den de hadde i Trebur (heller ikke langt fra Frankfurt) trengte egentlig ikke mye oppstramming. Der regjerte en kjempe av en bosnier, Omer Halihodzic, som tok masse plass. Både i fest-sammenheng og som skikkelig designer.
Les hva vi skrev i bladet Bil etter et besøk i Trebur i 2004
Misjonær i motvind
Men med Daimler ute av bildet igjen ble Boulays jobb for tøff, og han gikk tilbake til moderen i 2004. Med tiden var det han som også bygget opp Mercedes sitt designkontor i Kina og – tenk på det – har var eneste ikke-tysker i designledelsen i det globale bilmerket Mercedes-Benz! Han føler seg fremdeles som en misjonær i motvind.
Trebur gikk også sakte i oppløsning. Den såkalte utviklingsavdelingen finnes der fremdeles, men designerne forsvant. Halihodzic først til Mercedes, men sist jeg hørte fra ham drakk han Lambrusco og var en skattet medlem av Ferraris forholdsvis ferske designer-gruppe.
I Genève var det imidlertid noen som fortalte at han var tilbake i Frankfurt-området. Det hadde virkelig vært morsomt, ikke bare for de besøkende, men for Mitsubishi også, om han er en del av deres re-design planer.
(Ja vel. Så du MÅ vite hvor stor den er. Bilen. 449 (+20 i forhold til dagens) x 189 (+ 12 i forhold til dagens) x 162 (omtrent som dagens) og en akselavstand på 267 cm (helt likt med dagens). Forhjulsdrift på denne her!)