-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Liten og smart
Det er til å undre seg over hvorfor Honda aldri har klart å selge inn Jazz som den smarte småbilen den faktisk er. Nå forsøker de igjen.
/Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Jeg skal ikke dvele ved Hondas neglisjering av Norge, og etter hvert også EU med over 500 millioner innbyggere. Men i de store byene i USA ser du minst én Honda i hver gate. Vi burde sett flere av dem i Norge også.
Det jeg derimot vil si, er at lille Jazz kanskje er den smarteste småbilen som til nå er laget. Jeg har ment det i mange år og det mener jeg fortsatt nå, når fjerde generasjon akkurat er lansert med hybridteknologi, ikke ulik den Toyota byr på i kommende generasjon Yaris.
VERDENSBIL
Det er to sider ved Jazz som skiller den fra konkurrentene, og særlig fra de mange europeiske. Det hybride og alle de gode innredningsløsningene som ligger til grunn for bilens originale navn: Fit.
Men nei, den er ikke ladbar, slik som 60,4 prosent av dem som så langt har kjøpt liten bil i år, endte opp med.
Men så vil jo ikke alle ha elbil, av ulike grunner som bosted, bruksområde og at noen faktisk klarer seg med en liten bil bare den har plass nok. For dem er utvalget fortsatt stort, men om praktiske egenskaper i kombinasjon med svært lavt forbruk teller tungt i vektingen av bilvalget, så bør Jazz stå blant de øverste på lista. Bilen heter altså Fit i Japan og Nord-Amerika, City i Thailand og Life i Kina, bare for å ha nevnt at dette er en verdensbil.
SUPERSMART
Fordi så godt som alle små biler kjører mer enn bra nok, skal jeg ikke bruke mer plass på hvordan Jazz oppfører seg på veien. Det praktiske derimot med Hondas spesielle bakseteløsning, kunne det vært skrevet en bok om. Løsningen er ikke ny, den var også på forrige Jazz, og du finner den igjen i Civic, men jo mindre bilen er dess mer betyr god plassutnyttelse.
Derfor, møter jeg ved lagerporten hos en av de store elkjedene, legger ned baksetet hvor seteputen senkes mot gulvet for å gi ekstra takhøyde – og får beskjed av ekspeditøren at dette ikke kommer til å gå. Så lemper vi inn en ikke altfor stor fryseboks i originalemballasje og deretter et omtrent like stort vinskap. Og lukker bakdøren med én centimeters klaring til ruten. Den hjelpsomme mannen holder munn, og jeg kjører hjem.
Jeg vet ikke om noen annen småbil hvor dette ville vært mulig.
Den utvendige høyden på 1,53 meter drar Jazz litt i retning av flerbruksbil som man setter seg inn i, og ikke ned i som i lavbygde småbiler. Bakkant av dette drøyt 1200 liter store bagasjerommet skjuler en diger brønn med plass til skitne gummistølver og regntøy etter eksempelvis turer i skogen, eller til alt som normalt ligger løst bak i en bil.
DANSEPLASS
Med bakseteryggene oppe kan seteputene løftes opp, slik at hele gulvarealet der bak frigjøres. Så stor er plassen, at en liten sykkel går inn, eller du kan eksempelvis sette noen meterhøye planter på gulvet.
Når Honda nå har fornyet Jazz tvers gjennom, har den vokst kun med én centimeter i lengden og er med bredde på 1,70 meter såpass smal at tre voksne ikke vil ha det bra i baksetet.
Derimot er bilen proppet med smårom. Særlig koppholderne oppe på dashbordet og det ekstra hanskerommet med plass til solbriller, lommebok etc har jeg savnet fra jeg leverte tilbake bilen.
HYBRID
Under panseret er også alt nytt. 1.3/102 hk og 1,5/130 hk erstattes av en 1,5-liter, som med tilkoblet elmotor ikke yter mer enn 109 hk, men hele 253 Nm i moment. Til gjengjeld er motorens viktigste oppgave å produsere strøm til elmotoren, som under kjøring med liten belastning alene driver bilen.
Samarbeidet mellom bensinmotoren og elmotoren balanserer kontinuerlig behovet mellom effekt og drivstofføkonomi, men sammenliknet med nye Yaris med oppgitt WLTP-forbruk på 0,37 liter/mil (CO2: 86 g/km), ser det ut til at Honda med oppgitt forbruk på 0,46 liter/mil (CO2: 104 g/km) fortsatt må jobbe for å ta igjen Yaris, bensinbestselgeren blant småbilene gjennom 20 år.
0,43 L/MIL
Men: Det kan tenkes at forskjellen skrumper i praktisk bruk, for i løpet av 1600 kilometer på ulike veier langs sjøen og i fjellheimen, endte testforbruket i Jazz på 0,43 liter/mil, som tilsvarer 99 gram CO2-utslipp per kilometer.
I likhet med forrige Jazz har den nye også delt A-stolpe, ikke bare for å bedre sikten på skrå framover, men også for å kunne trekke frontruten ekstra langt fram i den hensikt å øke romfølelsen inne i bilen.
Jazz er i tillegg overraskende komfortabel og lettkjørt, og i motsatt ende ikke i nærheten av å være sportslig, om noen skulle falle for fristelsen og tro det.
Mange funksjoner styres via rattknapper og dashbordmontert skjerm, mens klimaanlegget har manuelle funksjoner. En søyle forteller kontinuerlig om batteritilstanden.
UTSTYRSLASS
Selv på nederste utstyrshylle priset fra 250.000 kroner levert i hovedstaden, har Jazz adaptiv cruisekontroll med følgefunksjon i lave hastigheter, regnsensor og automatisk klimaanlegg. Legg på 10.000 kroner, og Honda inkluderer skinn, parkeringssensor foran og bak, tyverialarm, større skjerm og trådløs Apple Carplay/Android Auto.
For nye 20.000 kroner har bilen Garmin-navigasjon, oppvarmet ratt, ryggekamera, USB-tilkoblinger bak og blindsonevarsling som også tar seg av kryssende trafikk bak. Fire av de utvendige fargene kan også kombineres med svart tak.
KJØRER LITT SELV
I tillegg til fysiske krav til selve bilen, krever EuroNCAP ganske mange overvåkingsfunksjoner i bilen før de deler ut maksimal score på fem stjerner til produsenten. Derfor har Jazz selvkjørefunksjon som nærmer seg nivå 2 (av 5 nivåer), og på motorvei klarer Jazz seg ganske bra med minimal rattberøring. Bilen leser også fartsskiltene greit, også de elektroniske.
Så langt er ikke Jazz testet, men de to forrige generasjonene fikk begge fem stjerner.
Hva kunne vært bedre oppi alt det smarte? Setene kunne hatt korsryggstøtteregulering, og den synlige hardplasten burde med fordel vært mindre framtredende. Men da hadde bilen også vært dyrere.
VI MENER
Deilig med en bil som har så mange smarte funksjoner, og samtidig er så bensingjerrig.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1498 ccm, R4 |
Effekt/moment: | 95 hk/131 Nm |
Elmotor: | 109 hk/253 Nm |
Samlet effekt: | 109 hk/253 Nm |
Drivlinje: | CVT/forhjulsdrift |
0-100 km/t: | 9,5 sek |
Toppfart: | 175 km/t |
Forbruk/test: | 0,46/0,43 l/mil |
CO2: | 104 g/km |
NOx: | 6 mg/km |
Energiforbruk: | 39,93 kWt |
Mål LxBxH: | 404/169/153 cm |
Akselavstand: | 252 cm |
Bakkeklaring: | 13,6 cm |
Bagasjerom: | 304 - 1205 liter |
Egenvekt: | 1225 kg |
Tilhengervekt: | 0 kg |
Pris fra: | Kr. 249 400 |
Pris testbil: | Kr. 277 400 |
Garanti: | 5 år/100 000 km |
Miljøklasse: | D |
Euro NCAP | Ikke testet |