-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tesla X: ventetiden er snart over
Mange har ventet i årevis på denne bilen. Nå slipper Tesla de første offisielle bilder av Model X. Men bare til menigheten.
Den står for en av bilbransjens lengste forsinkelser, men snart er Model X på plass hos Tesla-forhandlerne verden rundt.
Skal lanseringen styres av oppnådde salgsresultater, bør Norge være blant de første som får tilgang til den store el-motoriserte SUV-en. Men trolig vil noen millioner kinesere også ha et ord med i laget – der er ladbare biler snart det eneste du får lov å registrere uten å stå årevis på venteliste.
For å sikre seg et tidlig eksemplar har mange betalt inn et depositum, og disse ivrigste entusiastene har nå fått tilgang til en konfigurator der de kan sette sammen drømmebilen sin ved å velge farger på eksteriør og interiør, og «montere» ønsket tillegsutstyr.
Signatur Series
De første bilene blir en såkalt Signature Series med alt tenkelig utstyr og en prislapp på 132.000 dollar (ca. 1,1 millioner NOK med dagens kurs).
Siden elbiler er fritatt for absolutt alt av engangsavgift og moms, er det kun frakten som avviker mellom amerikansk og norsk pris.
Disse bilene har den største batteripakken (90 kWh) og en oppgitt rekkevidde på 240 miles (386 km) etter amerikanske standard (som er strengere enn den europeiske).
En standard Model X skal gjøre null til seksti miles (96 km/t) på 3,8 sekunder og har en oppgitt toppfart på 250 km/t. Men om du blar opp $10.000 ekstra, for en «Ludicrous Speed» (Latterlig) oppgradering, kapper du aks-tiden med seks tideler.
Nye utfordringer
Blant standardutstyret på Model X inngår selvsagt tilgang til Teslas nettverk av superladere, blindsone-varsling og sensorer som gjør det trygt å åpne de spesielle falkedørene inne i en garasje. Det kan jo by på noen utfordringer for langbente i lave garasjer.
Signatur-serien inneholder et hav av ekstrautstyr, som GPS-styrt autopilot og luftfjæring, et avansert lydanlegg og seter med oppvarming og ventilasjon.
Norgespakke
I tillegg til Latterlig-oppgraderingen er det to andre tilbehør å velge til en Signature Series – en tilhengerpakke til 750 dollar og en vinterpakke til 1000 dollar. Jeg vil se den nordmann som ikke krysser av for begge disse.
Førstnevnte inneholder slepekrok, kontakt og nødvendig software for å trekke henger som veier inntil 5000 pund (2268 kg). I vinterpakken inngår oppvarmet ratt og spyleranlegg samt tresone klimaanlegg for alle seteradene.
Lei den gamle?
Forrige uke lanserte Tesla i Norge et innbytteprogram for eiere av Tesla S som vil oppgradere til en modell med firehjulsdrift, men vi kan vel anta at mange av disse heller vi gå over til en Tesla X.
Foreløpig er det ikke annonsert noen norske priser, men amerikanske medier antyder at Model X vil ligge på omtrent samme nivå som en Model S.