-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fransk, flott og komfortabel
Renault Megane Sport Tourer gjør som franske stasjonsvogner skal; frakter folk og bagasje komfortabelt og enkelt.
Hva er dette?
Renault Megane stasjonsvogn – eller Sport Tourer, som de selv kaller den – er franskmennenes anstrengelse for å bli oppdaget i et segment tett av konkurranse. Golf, Focus, Auris og ikke minst nye Astra er bare et knippe av konkurrentene i det kompakte stasjonsvognsegmentet.
Ja, tilsynelatende kompakt i hvert fall. For bilene i denne klassen er ikke så veldig små. Golf, for eksempel, har et bagasjerom på 605 liter – ikke langt unna storebror Passats 650.
Megane følger trenden og er heller ikke langt unna sin storebror Talisman, men henger nesten 100 liter bak Golf, med 521. Likevel; 521 liter er ganske nøyaktig det samme som siste generasjon Laguna hadde å by på, så liten kan vi ikke kalle Megane stasj … unnskyld, Sport Tourer.
Bagasjerommet i seg selv byr ikke på noen revolusjoner. Gulvet kan heves og senkes, men høydeforskjellen mellom de to nivåene er minimal. Baksetene legges ned med hendige hendler bakerst i bagasjeromsveggen, og det er omtrent alt av fleksibilitet bilen gir.
Hva skiller den fra resten?
Renault har i det siste endelig turt å skille seg ut designmessig. Designsjef Laurens van den Acker har gitt Renault et tydelig designspråk, hvor den utstikkende LED-stripa har blitt et varemerke gjennom hele modellrekka.
Innvendig markerer Megane seg med et ryddig interiør – spesielt på toppversjonen hvor en stor berøringsskjerm i portrettformat tar hovedplassen i dashbordet.
Sammenlignet med hva jeg kan huske i tidlige Talisman-modeller har skjermen blitt vesentlig raskere i bruk, men grensesnittet er fortsatt ikke så ryddig som det kanskje burde vært.
Renault, franske som de er, skal spille på komfort, og Megane skuffer ikke i så måte. På danske motor- og landeveier er støynivået behagelig lavt, og setene gode. Massasjefunksjonen i førersetet kunne nok vært litt bedre, men gir likevel et fint lite avbrekk på lengre kjøreturer.
Motor og drivverk:
På lanseringen hadde Renault to tilgjengelige motorer. Begge med 130 hestekrefter, men med hvert sitt drivstoff.
Jeg hadde ikke fått med meg at bensinmotoren var en liten 1,2-liter, og ble imponert over kraften i det jeg trodde var en større motor. Sammen med Renaults behagelige (men ikke lynraske) 7-trinns automatkasse savnet jeg egentlig ikke større motor – men så foregikk turen på danske veier også. Det vil si; ingen bakker å la bilen bryne seg på, men jeg tror denne motoren vil gjøre jobben for de aller fleste Megane-kunder.
Pen lyd var det i den og.
Den dieselmotoriserte bilen var utstyrt med manuell girkasse. Klassisk fransk med lang vandring i girspaken, men for øvrig lettkjørt og behagelig.
Megane GT, med 205 hestekrefters bensinmotor, blir også tilgjengelig som stasjonsvogn.
Hvordan kjører bilen?
Renault har heldigvis ikke jaget etter et «sportslig» image for sin stasjonsvogn – Sport Tourer-benevnelsen til tross. Komfortable seter og lavt støynivå kombineres med behagelig fjæring og en generell følelse av at bilen skal være så enkel og lettkjørt som mulig i det daglige.
Sport-modusen blant de forskjellige kjøreprogrammene endrer ikke på det – den største forandringen man får av å sette bilen i «sport» er røde instrumenter, og selv det kan endres tilbake til øko-visning.
Her er det bare å glemme apex-klipping og rundetider. Gled deg heller over firehjulsstyring og manøvrerbarhet.
Dette liker vi:
Et ryddig og relativt velbygd interiør, som ligner mye på det i den større og dyrere Talisman. Komfortnivået er passende for en slik bil, og utseendet skiller seg ut på parkeringsplassen.
Et eget pluss går til den lille bensinmotoren, som med 130 hestekrefter er sprek nok, samtidig som den har et småfrekt lydbilde.
Dette liker vi ikke:
Renault spiller på sikre kort, og har ikke tatt mange sjanser med sin Megane Sport Tourer.
Multimedieanlegget er ikke det mest intuitive, og volumknapper i form av noen bittesmå berøringsknapper på feil side av hovedskjermen, er tommel ned.
Renault Megane Sport Tourer kommer til Norge i januar. Derfor er ikke prisene helt klare enda, men vi forventer rundt 20.000 kroner påslag sammenlignet med tilsvarende kombi-modell.
Motor: | 4-syl. turbobensin, 1198 ccm |
Effekt: | 97 kW (130 hk) |
Drivlinje: | 7A, forhjulstrekk |
Dreiemoment: | 205 Nm |
Mål LxBxH: | 463 x 181 x 145 cm |
Akselavstand: | 271,2 cm |
Egenvekt: | 1324 kg |
Tillatt totalvekt: | 1900 kg |
Bagasjerom: | 521-1504 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 11,7 sek. |
Toppfart: | 197 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,54 l/mil |
CO2: | 122 g/km |
Pris fra: | Ca. 295.000 (anslått, pris ikke offisiell) |