-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
To kropper, en sjel
Det er fint å nyte sommeren i en MX-5. Snart kan du kose deg gjennom vinterhalvåret også.


Mazda MX-5
Først publisert i BIL 12 - 2006.
Hardbarkede entusiaster vil sikkert hevde at en ekte MX-5 skal ha kalesje, men de som bare har den ene bilen som de kjører hele året vil nok anskaffe seg en hardtop. For dem er Roadster Coupe det ideelle valget. I åpen tilstand ser den ut som og oppfører seg akkurat som en roadster – og den tar seg slett ikke dårlig ut med taket på heller.
Den kompakte takkonstruksjonen opptar ikke mye plass. Når du kjører åpent får den plass bak setene, uten å spise av bagasjerommet som er akkurat like stort i begge modellene. Det 20 mm tykke taket er utført i tolags plast og gir et vekttillegg på beskjedne 37 kg sammenlignet med en vanlig MX-5. Det tar 12 sekunder å omforme MX-5 fra roadster til coupe, og vice versa. Siden den ekstra vekten er sentralt plassert opprettholdes den fine 50/50 vektfordelingen.
En fordel med taket er også støydemping når du kjører lukket. I høye hastigheter på motorvei eller gjennom lange tunneler kan det ha sine fordeler. I et land som vårt utvides bruksområdet for bilen betraktelig, skjønt vinteregenskapene er ikke akkurat fremtredende i en MX-5 som lett overstyrer ved litt uvøren bruk av gasspedalen.
MX-5 Roadster Coupe leveres med to alternative motorer og like mange gearkasser. Bakhjulsdrift er i begge tilfeller standard, en viktig ingrediens for kjøreglede. I rimeligste utførelse får du 1,8-liters motor med 126 hk koblet til en 5-trinns gearkasse. I Norge har den en innstegspris på like under 300.000 kroner. For utgaven med automatisk tak må du plusse på ca 20.000.
Vil du bruke mer penger på bilen, så la deg likevel ikke friste til å betale 60.000 kroner ekstra for en 2,0-liter med 160 hk. Forskjellen i ytelse er minimal, spesielt om begge er utstyrt med 5-trinns gearkasse. Med 6-trinns kasse fungerer det bedre, men begge motorene krever høye turtall før de gir slipp på de siste kreftene.
Den norske importøren regner med at den nye modellen vil utgjøre to tredeler av MX-salget. Det er solgt 35 nye MX-5 i Norge hittil i år. Roadster Coupe kommer på markedet april 2007, og dermed skulle importøren være sikret er tilsvarende volum neste år.
Kort om bilen:
Mazda MX-5 Roadster Coupe
Pris: ca kr. 320.000 (ikke fastlagt)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1798 ccm 93 kW (126 hk) v/6500 o/min. 167 Nm v/4500 o/min
LxBxH: 399,5 x 172 x 125,5 cm
Akselavstand: 233 cm
Egenvekt m/fører: 1192 kg
Tillatt totalvekt: 1365 kg
Dekk: 205/50 R16
Bagasjerom: 150 liter (VDA)
Tankvolum: 50 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,6 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil
CO2-utslipp: 174 g/km