-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Elon Musk planla opprinnelig at modellrekken skulle ende opp som S-E-X-Y, men den muligheten stoppet Mercedes når det kom til E.
Men det ser jo ikke så verst ut slik det blir nå heller, for med nattens avduking kan Tesla skryte av modellrekken er S3XY!
Model Y er en kompakt SUV sammenlignet med Model X, men ikke mer kompakt enn at den har plass til en tredje seterad. Skjønt denne er nok best egnet for barn på korte turer.
Den nye SUV-en har mye til felles med Model 3 som i disse dager strømmer inn over landets grenser. Så langt i år er det registrert 1815 av dem på norske skilter, og antallet øker raskt.
Så raskt at Tesla nå sier de kan levere biler på en måneds varsel, forutsatt at du ikke er for kresen med hensyn til farge, utstyr etc. Det må da være litt surt for dem som har stått på venteliste i tre år å se at naboen som bestemte seg i går kommer hjem med samme bil?
Men de som ønsker en Model Y må nok finne seg i å vente. Tesla sier leveringene starter høsten 2020, men med de erfaringer vi har fra tidligere leveringsløfter tar vi det med en klype salt.
Model Y får priser som ligger cirka ti prosent høyere enn Model 3. (Som indikasjon på norske priser kan du gange dollarprisen med ti.)
I USA betyr det en startpris på 41.200 dollar for en Model Y Standard Range med oppgitt rekkevidde (etter den amerikanske standarden som er strengere enn den europeiske WLTP) på 370 km, toppfart på 193 km/t og som gjør 0-60 miles (96 km/t) på 5,9 sekunder.
Men som vanlig starter Tesla med de mer påkostede modellene – standard-utgaven kommer først våren 2021. I beste fall, bør vi vel legge til.
Først ut er Model 3 Long Range med en prislapp på 49.200 dollar der de lover rekkevidde på 483 km, toppfart på 210 km/t og 0-60 mph på 5,5.
Og så – modellen som er mest aktuell for Norge – Model Y Dual Motor AWD som har firehjulsdrift (de tidligere nevnte driver kun bakhjulene). Den har en prislapp på $52.100, skal bruke 4,8 på akselerasjonen og har en toppfart på 217 km/t.
Øverst på stigen, for dem som har det aller mest travelt, kommer så Model Y Performance. Nå er vi nede i en sprint på 3,5 sekunder og en toppfart på 241, men dette går litt på bekostning av rekkevidden som reduseres til 450 kilometer. 61.200 dollar er amerikansk pris for denne.
Slektskapet med Model 3 er lett å se, nykommeren har mye til felles med den kompakte sedanen som etter min mening er den mest vellykkede designmessig til nå.
Fordelen med Y er økt bakkeklaring, og så får den en stor bakluke i stedet for den trange åpningen bak på Model 3.
Alle Model Y leveres med panorama glasstak, og så har den konvensjonelle dører i stedet for de jålete falkevinge-dørene Model X pranger med.
Også innendørs er det minimalistisk som i Model 3, med en 15-tommers skjerm som inneholder det meste av innstillinger og informasjon.
De ovennevnte prisene er basert på utgaver med fem seter – ønsker du to ekstra må du pluss på 3000 dollar. Om du ønsker Teslas Autopilot har den en amerikansk prislapp på USD 3000.
Om du går inn på Tesla.com og klikker deg inn på Model Y, så kan du allerede nå spekke en bil, se pris i norske kroner og betale inn depositum på 15.000 for å sette deg på venteliste. Men bare for de dyrere modellene som kommer først.