-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Vinnertyper
De er ganske forskjellige, men begge selger godt. Hvor ligger styrken til Polestar 2 i møte med Hyundais 800 Volt teknologi i Ioniq 5? Følg med på en ganske jevn duell.
Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 8-2021.
For et drøyt år siden lanserte svensk/kinesiske Polestar – med røtter langt ned i Volvo – sin første helelektriske modell, Polestar 2. Den tok Norge med storm med drøyt 5000 solgte biler de første 12 månedene.
Men i elbilverden raser utviklingen så raskt framover at det som var hot teknologi for et par år siden, nå nærmer seg frakjørt. Derfor er forventningene tårnhøye til Hyundais introduksjon av 800 volt teknologi som standard i biler bygd og priset for bilkjøpere flest.
Dermed bryter Hyundai Porsche-barrieren. Porsche var først ute med å ta i bruk 800 volt batteriteknologi for å få opp ladefarten på Taycan. Høy kjørefart drar mye strøm, men for å overbevise kundene om at supre ytelser ikke bare handler om bensin, måtte tidsforbruket ved ladestasjonene ned. Taycan lades i dag med inntil 270 kW. Der er også Audi med e-tron GT, men forskjellen på de to hefter kun ved det synlige og knapt det. Det meste av teknikken har de to felles.
BEHOVET?
Men trenger virkelig folke-elbiler superbilenes ladefart? Spør Tesla, og svaret kommer som et rungende ja. Fremtiden handler om å ikke bruke særlig mer tid til lading enn til bensinfylling. Det betyr ikke at 800 Volt teknologi er det eneste rette svaret, men helt klart ett av svarene.
Heldigvis dreier elbilverden seg om mer enn ladefart. Langt mer. Som bilvalg generelt handler elbiler om behov, om ytelser, merkevare – men mest handler bilvalg om følelser, uansett hva slags drivlinje den er utstyrt med: i ytterste konsekvens om hva man vil bli sett i.
Hvor møtes Hyundai og Polestar, og hva skiller?
LIK PRIS
Først og fremst pris og rekkevidde forener. Kun 10.000 kroner skiller de to, begge oppgir rekkevidden til å nærme seg 500 km, de har begge firehjulsdrift, stor bakluke og kun tre centimeter skiller på utvendig lengde. De to er med andre ord typiske familiebiler med nok plass for de fleste og til det meste.
Polestar er i denne sammenheng den tradisjonelle og har så mye Volvo i seg at det like gjerne kunne stått Volvo i grillen og hekkluka. Bilen bygges over samme tekniske lest som elektriske Volvo XC40, hele tankesettet i interiøroppbyggingen deles med Volvo, sikkerhetsfilosofien er den samme, og Polestar-sjef Thomas Ingenlath var Volvos tidligere designsjef.
Men nettopp gjenkjenneligheten til Volvo er en viktig årsak til bilens suksess i Norge. Volvo står som garantist for kvaliteten og riktig materialvalg som hinter minst like mye mot premium som i Volvo. Ytelsen deler Polestar 2 også med Volvo XC40.
BILLIGERE ENN VOLVO
Forklaringen på Polestars mer aggressive prising målt mot Volvo ligger i enklere distribusjon (showrom, men ellers nettbasert handel, etter modell av Tesla) og mindre kjent merkevare. At Polestar 2 bygges i Kina og Volvo XC40 Recharge som selges i Europa skrus sammen i Belgia, har neppe noen innvirkning på prisprofilen.
Polestar 2 er skikkelig sinna, klart mest sporty og morsomst å kjøre, og med 204 hk på hver drivaksel og samlet 660 Nm i moment, tar den deg til 100 km/t på 4,7 sekunder. Polestar 2 vinner også på kjørekomfort, for selv med ganske fast oppsett blir den aldri ukomfortabel.
Men ikke alle i teamet likte Polestars forseter, de er for harde og for flate, sa et av testmedlemmene. De lange beina til nevnte sjåfør slo også borti hardplasten på midtkonsollen. Flere av konkurrentene løser dette med en myk pute.
Infotainmentteknologien og den vertikalt monterte skjermen falt i smak hos hele teamet. Polestar stiller med lettfattelige menyer á la Volvo.
Et par små detaljer løfter Polestar: rammeløse speil utvendig og innvendig. Slik er bare lekkert. Et lokk i bagasjeromsgulvet med kroker til å henge handleposene på, kommer også fra Volvo.
LES VIDERE:
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.