Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW
Peugeot 207 SW

207 SW – stor småbil

På tross av relativt beskjedne utvendige mål, er 207 SW en rommelig stasjonsvogn. Den skal gi Peugeot økte markedsandeler i kompaktklassen.

Publisert Sist oppdatert

Som 207 kombikupé leveres også stasjonsvogna med forskjellige fronter, en sportslig og en mer klassisk, avhengig av utstyrsnivået. Den går inn i en klasse hvor utvalget av stasjonsvogner begrenser seg til noen ganske få modeller – primært vil den sloss mot Skoda Fabia.

Godt med plass

Sammenlignet med 5-dørsutgaven er stasjonsvogna 119 mm lengre og 38 mm høyere. Dette kommer både passasjerer og bagasje til gode. De to i forsetene har 17 mm ekstra benplass mens baksetepassasjerene nyter godt av 24 mm mer høyde og 15 mm ekstra i lengeretningen. Baksetet er løftet med 20 mm for å gi bedre oversikt.

I forhold til forgjengeren, 206 SW, er økningen i lengde på 121 mm, bredden er økt med 84 mm og høyden med 83 mm. Bagasjerommet er på 428 liter med baksetene intakt, og når de legges ned i forholdet 40:60 – noe som skjer med et enkelt håndgrep – får du med deg hele 1433 liter med et helt flatt gulv.

BMW-kraft

Tre alternative bensinmotorer og to dieselbrennere tilbys i 207 SW. Bensinvariantene stammer fra samarbeidet mellom Peugeot og BMW mens dieselvariantene er PSA-gruppens egne.

På et noe senere tidspunkt vil det komme ytterligere varianter basert på 207 SW – en Outdoor-versjon som vi møtte i konseptutgave i Genève, samt en RC-utgave med 1,6-liters turbomotor på 174 hk.

Vi kjørte 1,6-liters bensinmotor med 120 hk som føltes sportslig og trekkvillig i den kompakte bilen. Enda bedre kler bilen 1,6 HDi med 109 hk og et dreiemoment på 240 Nm. Oppgitt snittforbruk for denne er en halvliter på mila. Vi fant oss godt til rette bak et ratt som kan justeres i både høyde og lengderetning og seter med brukbar sidestøtte.

Til høsten

207 SW kommer til Norge i september, og selv om prisene foreløpig ikke er spikret regner Peugeot Norge med at bilene vil koste 10-15.000 mer enn en tilsvarende motorisert og utstyrt 5-dørs kombikupé.

Av de 2.800 enhetene av 207-bilene som årlig skal selges i Norge, forventer importøren at SW- og den kommende Outdoor-utgaven vil utgjøre 600 biler / år.

- Med det komplette 207-programmet skal vi nærme oss Toyota i dette segmentet, sier den norske Peugeot-direktøren, Arne Lyslo Kristiansen.

Motorvarianter:

Motor

Effekt

Dreie-
moment

Gear

Forbruk
l/mil

CO2-utslipp
g/km

BENSIN:

1,4 bensin

75 hk

118 Nm

5 man

0,65

155

1,4 bensin

95 hk

136 Nm

5 man

0,63

150

1,6 bensin

120 hk

160 Nm

5 man

0,63

150

1,6 bensin

120 hk

160 Nm

4 auto

0,70

167

DIESEL:

1,6 HDi

90 hk

215 Nm

5 man

0,46

123

1,6 HDi DPF

109 hk

240 Nm

5 man

0,50

131

Powered by Labrador CMS