Peugeot 207: Valgets kval

Nå er Peugeot 207 her. Hvor mye annerledes og bedre er den enn 206? Eller er spørsmålet galt stilt?

Publisert Sist oppdatert

Peugeot 207

Først publisert i BIL 6 - 2006.

206 har vært en viktig bil både for produsent og importør. Så langt er den produsert i mer enn 5,5 millioner eksemplarer og så langt er det solgt over 12.000 av den i Norge. Når jeg skriver “så langt i noe som egentlig skal være en omtale av etterfølgeren, 207, er det fordi det er nettopp det den ikke er. Eller sagt på en annen måte: 206 skal fortsette som en prisleder i segmentet.

Dermed må nye 207 plassere seg et sted mellom den samle og 307. Konkurrentene blir vel de feteste utgavene av Polo og Yaris, og med et salgsmål på et sted mellom 1500 og 2000 pr. år kan vi vel regne med at dette ikke blir den billigste modellen i klassen. Yaris og Polo snakker om langt over 2000 biler hver.

De som fortsetter å kjøpe 206 de to-tre årene den fremdeles skal leve får en bil som er nesten like stor innvendig (4 cm smalere i baksetet – men når vi snakker to personer bak spiller ikke det noen rolle) og med et nesten like stort bagasjerom: 245 liter på 206, 25 mer på 207. Dette på tross av at 207 er større i alle retninger, og du får en bil som er mer enn 100 kg lettere. Med samme motor og transmisjon gir det seg merkbare utslag på prestasjonene.

Hos 207 har du derimot et større motorutvalg, et meget større spektrum av utstyrsvarianter, du blir gitt et inntrykk av mye større kvalitet og soliditet (som sikkert stemmer) og når vi snakker kjøreegenskaper gir den overlegne stabiliteten (sammen med det psykologiske inntrykket glimrende støydemping gir) deg en følelse av en meget større bil.

Du får også en bil som fremdeles er typisk Peugeot, kall gjerne karosseriet mykt og feminint, masse komfort og et interiør som byr på førsteklasses kjørestilling (for alle skulle jeg tro) og mer glass og lys pr. nepe enn et gjennomsnittlig drivhus gir. Mer enn 3 m2 vinduer pluss muligheten for mer enn en kvadratmeter glasstak gir deg et inntrykk av fantastisk rommelighet.

Hvordan selgeren skal kunne gi gode råd her er imidlertid et spørsmål jeg stiller meg. 8 forskjellige motorer, alle med en fem-trinns gearkasse (men med i hvert fall tre forskjellige diffutvekslinger og tilsvarende mange forskjellige utvekslingsforhold til gear-trinnene – jeg skjønner derfor ikke helt mine kollegers oiing over patetiske transmisjoner, som om de skulle være like over hele fjæla), med muligheter for 15 (merkbar understyring), 16 og 17 (merkbar dekkstøy) tommers hjul, og fem forskjellige utstyrspakker – pluss muligheten for å velge mellom to forskjellige fronter. Her kreves det produktkompetanse for å gi riktig råd.

Den norske importøren har vært flink med markedsføringen av Peugeot. Med is i magen har de holdt fast på de tre kjerneverdiene: Fransk stil, Design og Kjøreglede. Fransk Stil er en metaverdi vi bare må tro på, men annonsene og brosjyrene og annen kommunikasjon er flinke til å overbevise oss om at den er der. Design kan vi bare si ja til, den er i det minste utpreget og tydelig, selv om den ikke er i alles smak. Selv synes jeg den begynner å bli litt slapp, og dessuten liker jeg ikke den tydelige tungen som stikker ut av det grådige gapet. Og når det gjelder Kjøreglede er det bare å si ja.

Den nye el-assisterte styringen er svært presis, bremsene er der når de skal og alle pedalene gir deg den tilbakemeldingen du ønsker, og på tross av at alle spesialistene har synspunkter på gearutvekslingen kan man vel i hvert fall være enig om at kassa har meget presise skiftebevegelser.

Litt mindre krengning enn det som er tradisjon hos mindre franske biler ser jeg nesten på som et savn, men på den annen side: Peugeot har ikke gitt fra seg VM-tittelen i god støtdemping for biler under 1200 kg.

Fortsetter du å følge med vil du møte en 207 CC første halvår 2007, og 207 SW noen måneder etter det.

Powered by Labrador CMS