-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Sport og fornuft
Om jeg skulle la høyre hjernehalvdel styre bilvalget, er sannsynligheten stor for at valget hadde falt på en sporty coupé, selv om det ikke er spesielt fornuftig. Men det fins også et valg som tilfredsstiller begge halvdeler.
Hva slags bil er dette?
BMW 420i xDrive Gran Coupé er en femdørs kombikupe med praktiske egenskaper et sted mellom sedan og stasjonsvogn.
Den deler plattform med 3-serien og skiller seg lite fra denne i mål og vekt, kun en centimeter pluss i lengde og bredde og tre centimeter minus i høyden. En todørs coupé er ytterligere fire centimeter lavere, ellers har de to identiske mål.
Designmessig har Gran Coupé en utstråling som forteller omgivelsene at bileieren er mer enn gjennomsnittlig bilinteressert.
Bagasjerommet har på literen samme kapasitet i 4-serie Gran Coupé og 3-serie sedan, men en stor bakluke gjør det mer praktisk og tilgjengelig på denne bilen enn på sedanen.
Motor / drivverk?
Utvalget består av 418d og 420d på dieselfronten, og 420i, 428i og 435i om du foretrekker bensin. Sistnevnte som eneste variant med rekkesekser.
«Vår» bil er en 420i xDrive med 184 hester, firehjulsdrift og automatgir. Maks dreiemoment på 270 Newtonmeter er til stede over et stort register, fra lave 1250 omdreininger og helt opp til 4500. Lydbildet er sportslig, men ikke som fra en sekssylindret motor.
Den åttetrinns automatgirkassen foretar raske og myke skift, enten den jobber selvstendig eller overstyres via hendlene på rattet.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Kjøreegenskapene er på nivå med en sportslig coupé, mens du slipper ulempene med to dører som gjør det vanskelig å ta seg inn og ut av baksetet. Bagasjerommet har brukbart volum og en stor bakluke gjør inn- og utlasting hendig.
Hvordan er den å kjøre?
Når du vil kjøre aktivt gir bilen deg sportslig feedback med direkte styring, sportslig fjæring og kjappe girskift og gassrespons. Ved hjelp av en bryter på senterkonsollen kan du endre til Comfort-innstilling når du bare vil cruise uanstrengt og komfortabelt fra A til Å
Hvem passer den for?
Bilinteresserte og individualister som ønsker en bil som skiller seg ut fra mengden, samtidig som de praktiske egenskapene ivaretas. Du må dessuten være villig til å betale klekkelig for disse egenskapene.
Konkurrenter?
Eneste direkte konkurrent er Audi A5 Sportback. Mercedes har ikke noe i dette segmentet, men CLA i klassen under og CLS i klassen over. Nye Jaguar XE kan også være en utfordrer.
Dette liker vi:
Dette er en bil som innfrir på flere områder. Den har sportslige egenskaper, samtidig som den er praktisk. Spennet er stort mellom sport- og comfort-oppsettene.
Dette liker vi ikke:
I listepris, uten at vi har sammenlignet utstyr, er en 4-serie Gran Coupé cirka 65.000 kroner dyrere enn en 3-serie sedan. Mye penger, men fordelen er at bilen dermed blir mer attraktiv for de ekte entusiastene.
| Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1997 ccm |
| Effekt: | 135 kW (184 hk) v/5000-6250 o/min. |
| Dreiemoment: | 270 Nm v/1250-4500 o/min. |
| Mål LxBxH: | 464 x 183 x 140 cm |
| Akselavstand: | 281 cm |
| Bakkeklaring: | 145 mm |
| Egenvekt m/fører: | 1660 kg |
| Tillatt totalvekt: | 2145 kg |
| Maks hengervekt: | 1700 kg |
| Bagasjerom: | 480-1300 liter (VDA) |
| Aks. 0-100 km/t: | 7,9 sek. |
| Toppfart: | 233 km/t |
| Snittforbruk (oppgitt): | 0,64 l/mil |
| CO2: | 149 g/km |
| Forbruk målt: | 0,78 l/mil |
| Pris fra: | kr. 522.000 |
| Pris som prøvekjørt: | kr 711.650 |