Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SW

Alternativ også som brukt

Peugeot 407 ble aldri noen stor suksess i Norge. Til det var bagasjerommet for lite, som bruktbil kan 407 imidlertid vise seg å være et smart kjøp.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 7-2012.

Du ser fortsatt mange 406 rulle rundt på veiene.

Stasjonsvognutgaven var klassisk fransk, med god plass og store vinduer. Da Peugeot introduserte 407, fikk tydeligvis designerne slippe seg mer løs.

På mange måter var 407 fremsynt. Ideen med å lage en stasjonsvogn som nesten hadde coupeform har vi sett flere kopiere, men kanskje ikke markedet var helt modent.

Sedan og Coupe kom i 2004, mens den viktigste bilen for Norge, stasjonsvogna SW, fulgte noe senere.

Utseendet var, i tillegg til det relativt trange bagasjerommet, nok det som stoppet flest fra å kjøpe 407. I dag gjør det faktisk at bilen fortsatt ser relativt moderne ut. Coupeen ser bra ut, om enn ikke like lekker som forgjengeren 406 Coupe, som ble designet av Pininfarina.

Kjøreegenskapene til 407 er gode, både på rask motorveikjøring og når det blir tettere mellom svingene. Den kan imidlertid kjennes litt fortung ut, noe som særlig kan merkes når underlaget blir glattere.

Til tross for bra fjæring, er selve hjulopphenget følsomt for skarpe skjøter i veien, som merkes godt inne i bilen. Du er likevel ikke i tvil om at i valget mellom komfortabel og sportslig, er det klart det første som har hatt prioritet under utviklingen.

ESP er standard og under normal kjøring fremstår 407 som forutsigbar. Kollisjonssikkerheten er høy – 407 fikk fem stjerner i Euro NCAP i 2004, og er blant de sikreste familiebilene fra denne perioden.

Like god er imidlertid ikke utsikten. Særlig bakover kan det være vanskelitg å se noe, på grunn av de skrånende siderutene og den lille bakruten. I tillegg er overhenget ganske stort både foran og bak, noe som gjør at parkering krever litt tilvenning.

Komfort

Også innvendig har man vektlagt komfort. Instrumentene er lettleste og tydelige. Sittekomforten foran er bra, mens baksetet i likhet med bagasjerommet er mindre enn hos konkurrentene. Lillebror 307 som stasjonsvogn er faktisk større, og mange tidligere 406-eiere valgte nok derfor den, til tross for at den ligger en klasse under.

På plussiden i bagasjerommet kommer de rette veggene, noe som gjør at det er lett å pakke. Sammenlignet med konkurrenter som Ford Mondeo og Opel Vectra, er volumet henholdsvis 100 og 120 liter mindre.

Mye diesel

Som for de fleste familiebiler fra denne perioden, er det diesel som er dominerende for de brukte 407ene som finnes på markedet. Den velkjente 1,6-literen med 109 hester er vanligst, og selv om det ikke er en stor motor fungerer den godt i 407.

Mange biler har også en toliter med 136 hester. En 2,2 med 170 og en 2,7-liters V6-diesel med 204 hester finnes også på motorpaletten.

På bensinsiden er det både en 1,8 med 117 hester og en toliter med 137 eller 140 hester. I toppen her finnes en 2,2-liter med 170 og en V6-motor med 211 hestekrefter – men de forekommer ikke særlig ofte her hjemme.

En del småplukk

I undersøkelsene til Svensk Bilprovning og tyske ADAC scorer 407 noe under gjennomsnittet. Mange av problemene er småting, andre koster det mer å gjøre noe med.

Vindusviskermotor bak, bremseskiver og rust på bakluke tilhører den første kategorien, mens bærekuler og hjullager kan være mer kostbart å fikse.

Rust finnes, men 407 er moderne rustbehandlet. Sjekk likevel godt på bakluke, kanaler og ikke minst under det lange overhenget foran. Dette er relativt lavt, og det er fort gjort å skrape borti noe og dermed skape et problem.

Takket være bilkjøpernes noe skepsis til fransk kvalitet, og at konkurrentene fremstår som mer praktiske, er prisene på 407 sympatiske.

Fakta om Peugeot 407 SW 2.0 HDI Sport

Powered by Labrador CMS