Konklusjon

Publisert

Testen

Godt balansert
A6 har ikke samme styrepresisjon som 5-serie, selv når 5-serien står på originaldekk. Men den ligger så tett oppunder BMW at du skal være ganske så kresen for å kjenne store forskjeller. Fjæring og demping er lagt litt mer mot det komfortable enn i en standard 5-serie, men uten at det blir like mykt som i E-Klasse. Selv om A6 er fastere enn E-Klasse, er det på ingen måte ukomfortabelt, og det er et lite hakk igjen før den takler de små og skarpe ujevnhetene like godt som en standard 520i. Audi har funnet en meget god balanse mellom kjøreegenskaper og komfort.

A6 har klart minst kupébredde av de tre testbilene, men ettersom ingen av de tre har bakseter som er utformet som treseter, er ikke forskjellen spesielt godt merkbar. Når det gjelder takhøyde og benplass har A6 et klart overtak. Også bagasjerommet er rommelig.

Interiøret i A6 gir ikke noe påkostet inntrykk, og virker ganske så kjedelig. Synd, Audi har nemlig mange spennende interiørfarger du kan velge mellom, farger som gjør interiøret både mer innbydende og lysere enn i vår testbil. Førerplassen er gjennomtenkt og praktisk utformet og fremfor alt rommelig, og kvalitet og finish ligger på et meget høyt nivå.

Audi har greid å ta igjen Mercedes og BMW når det gjelder både kvalitet og finish, og har i tillegg greid å holde et prisnivå som slår knock-out på de to konkurrentene. Ser vi på bilene like under 400.000 kroner, er det ikke de store forskjellene, men straks vi velger en sekser med mer enn to liter sylindervolum, er Audi prisleder med god margin. A6 2.4 er likevel ingen sparemodell. Utstyrsnivået er like høyt som for Mercedes og BMW. Med 427.000 kroner på prislappen, er A6 2.4 36.000 billigere enn 523i og en A6 2.4 med automatgear er 108.440 kroner billigere enn en E 240+.

Jovisst ligger Mercedes fortsatt foran Audi på noen områder. Den gir blant annet et mer luksuriøst preg enn sin konkurrent fra Ingolstadt, men du får mye utstyr for 100.000 kroner.

Audi, BMW og Mercedes ligger i en klasse for seg når det gjelder de luksuriøse storbilene. Scorpio, Camry, Omega, 9-5, S/V70, 605, XM og Kappa får ha oss unnskyldt. Dere kan by på mer motor og utstyr til lavere pris, men snakker vi om komfort, kvalitet og finish, representerer de tre testbilene det beste du kan få i denne klassen.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS