Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS
Mazda6 MPS

Mazda6 MPS: Diskret potenspille

Den er snill som et lam, men spretten som en hare. Mazda har benyttet en velkjent oppskrift for å brygge en rask og smidig spotssedan på sin M6. Og de har lykkes.

Publisert Sist oppdatert

Han nikket fornøyd, Mazda-teknikeren, da jeg kommenterte at bilen nok hadde mer til felles med en Mondeo ST enn med en Impreza WRX STi. For det var nettopp det teamet hadde fått som oppgave, å lage en diskret, men rask og smidig familiebil. Litt rart da, at den kun kommer i sedan-utgave, men om de når sine salgsmål kan det vel hende vi også får en MPS stasjonsvogn etter hvert.

Nøkternt
Helst ønsker Mazda at bilen skal sammenlignes med middels heftige modeller fra Ingolstadt og München, men det er nok en del detaljer som hindrer Mazda fra en sammenligning på dette nivået. Ta for eksempel interiøret – det eneste som er endret fra en standard M6 er pedalene (som har fått innslag av aluminium), rattet og gearkula (som er skinnkledd) samt setene som er semi-sportslige (iflg. Mazda) og utført i skinn med tidsriktig synlige sømmer.

Vi kunne ønsket oss litt mer enn ”semi bøtteseter, og vi skulle gjerne sittet fem centimeter lavere. For bilen med 260 hk og firehjulsdrift innbyr til en sporty kjørestil. Og da kan sjåføren pådra seg kneskader (satt på spissen) idet høyre kne stadig slår borti midtkonsollen, mens passasjerer med tendens til å pådra seg bilsyke, bør ha med nok av tom-emballasje.

Lettkjørt
Maks dreiemoment på 380 Nm inntrer ved 3.000 omdreininger, men kurven er så flat at mesteparten av momentet er til stede i hele området mellom 2.000 og 5.500 omdreininger. Minimalt med gearskift for den late, med andre ord. Og du har heller ikke mye igjen for å gå ned i et lavere gear med mindre kurven er svært brå.

Utseendet er nesten like diskret som interiøret. Bakkeklaringen er redusert med 15 mm - knapt synlig. Panseret har fått en elegant kul som løfter sentrale deler 14mm. Fronten er litt mer aggressiv, men fortsatt veldig snill. Og bakerst er de obligatoriske doble eksosrørene på plass. Entusiaster kunne nok ønske seg litt mer godlåt fra disse, for diskresjon er prioritert fremfor gromlåt.

Dyr for Norge
AWD-systemet stjeler litt av bagasjeplassen, men fortsatt har du 455 liter til rådighet med baksetene intakt. Du skal også vite at bilen har solide bremser med en diameter på 350 mm foran og 314 mm bak slik at du får problemer med å bruke mindre felgdimensjon enn 17-tommere. Potensiell toppfart er 240 km/t mens akselerasjonen til 100 km/t kan foretas i løpet av 6,6 sekunder.

Bilen er ikke konstruert med tanke på norske avgifter. 608.000 er nok i meste laget for selv de mest ihuga Mazda-fans, selv om du da får det meste du ønsker av utstyr på kjøpet, som ABS med EBD, DCS og TCS, 6 kollisjonsputer, startsperre, alarm, 18-tommere med 215/45-R18, Xenonlys og smakfulle detaljer i eksteriør og interiør. Vil du ha navigasjon, må du plusse på kr 21.000.

Mer om Mazda6 MPS kan du lese i mars-utgaven av Bil.

PRIS OG TEKNISKE DATA:

PRIS: kr. 608.000,–

MOTOR:
4-sylindret rekkemotor med turbo. 2261 ccm. 191 kW (260 hk) v/5500 o/min. 380 Nm v/3000 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 476,5 x 178 x 145 cm

Akselavstand: 267,5 cm

Egenvekt m/fører: 1665 kg. Tillatt totalvekt 2085 kg.

Dekk: 215/45R18.

Bagasjerom: 455 liter (VDA)

Tankvolum: 60 liter


SIKKERHETSUTSTYR: 6 kollisjonsputer, ABS, EBD, DCS, TCS


YTELSER / FORBRUK:

Aks. 0 – 100 km/t: 6,6 sek

Toppfart: 240 km/t

Forbruk blandet kjøring: 1,02 l/mil

CO2-utslipp: 245 g/km

Powered by Labrador CMS