Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607
Peugeot 607

Peugeot 607: Fransk komfort

Den er større og bedre utstyrt enn de fleste av konkurrentene. Det burde være et godt grunnlag for suksess. Vi har prøvekjørt Peugeot 607 Titane 2,0 HDi.

Publisert Sist oppdatert

Ny bestselger
Det som satte oss på tanken om å prøvekjøre denne bilen, var lanseringen av den nye 2,0-liters dieselmotoren som erstatter den tidligere 2,2-literen. På tross av lavere slagvolum, har PSA fått ut samme effekt og et noe høyere dreiemoment enn hos forgjengeren på 2,2 liter. Sannsynligheten er dermed meget stor for at dette blir den mest solgte 607-modellen.

Men å være mestselgende 607 er ikke det samme som å selge i store volum. En omsetning på 98 nye biler i 2005 og 112 i 2004 vitner om at det er andre merke og modeller som har mer suksess i storbilsegmentet. De fleste er svenske eller tyske, men selv tsjekkiske Skoda Superb ligger over 607 på reg.-statistikken de siste to årene.

Ruvende
I kjent Peugeot-stil har luksussedanen enorme overheng. I trange omgivelser, som i et parkeringshus, skal du være svært oppmerksom på dette for å unngå småbulker og riper. Bilens ytre mål er også blant de aller største i klassen, så vi var glad for at den var utstyrt med parkeringssensor i begge ender – noe som hører til standardutstyret på alle 607-modeller.

Fordelen med de solide målene er selvsagt plass og komfortnivå, enten du sitter framme eller bak eller skal ha med deg et hav av reiseeffekter på tur. Lokket til bagasjerommet er fjernstyrt og åpner og lukker seg helt automatisk når du trykker på 0’en i betegnelsen eller knappen på nøkkelen.

Trekkvillig
Motorens dreiemoment på 320 Newtonmeter er til stede allerede ved 2.000 omdreininger, og det gjør at du kjører ubesværet med få gearskift i norske landeveishastigheter. Direkte sprek er bilen ikke, men de fleste vil nok føle at de har tilstrekkelig med krefter til disposisjon.

Praktisk er det også å ha en tank som rommer hele 80 liter – noe som ved ren landeveiskjøring kan gi deg en kjørelengde på 160 mil mellom hvert tankstopp. Ved blandet kjøring er snittforbruket oppgitt til 0,61 liter på mila.

Velutstyrt
17-tommers felger var en del av den rikholdige utstyrspakka på ”vår 607. Det gir bilen et stilig utseende men er samtidig med på å øke støynivået når vi nærmer oss 100 km/t på motorvei.

Du får en 607 fra kr 437.900, og selv den rimeligste modellen har en utstyrsliste som får de fleste konkurrenter til å rødme. Vårt eksemplar kostet 13.000 kroner mer, i det beløpet inngikk alarm, Bluetooth-opplegg for mobilen og metallic lakk.

Standard utstyr på en 607 er blant annet ESP, Xenon-lys, fjernstyrt sentrallås, cruise control, parkeringsassistanse og to-sone klimaanlegg, for bare å ramse opp litt fra den lange lista. I så henseende skiller den seg radikalt fra de tyske konkurrentene hvor et anstendig utstyrsnivå koster titusener ekstra.

Kort om bilen - Peugeot 607 Titane 2,0 HDi:

Pris, basis: kr. 437.900

Pris, prøvekjørt: kr 450.700

MOTOR:
Firesylindret rekkemotor med turbo. 1997 ccm. 100 kW (136 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min.

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 492 x 183 x 144 cm.

Akselavstand: 280 cm.

Egenvekt m/fører: 1.590 kg.

Tillatt totalvekt: 2.083 kg.

Dekk: 225/50R17.

Bagasjerom: 509 liter (VDA).

Tankvolum: 80 liter.

YTELSER:

Aks. 0 – 100 km/t: 11,6 sek

Toppfart: 207 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil

CO2-utslipp: 162 g/km

Powered by Labrador CMS