Audi A3 1.6 Ambition

Publisert

A3
A3

Innledning

Audi A3 ble introdusert for fem år siden og er nestor i dette selskapet. Den har riktignok fått noen oppdateringer, så det har skjedd en del når det gjelder både utstyrsnivå og teknikk. Men i hovedsak er designen uendret og det er ingen som snur seg etter en A3 1.6 lengre, til det er den for velkjent – og lite spennende. Mens vår fotograf fant nok av fiffige detaljer på både BMWen og Alfaen var det en stor utfordring å få noe spennende ut av Audien.

Men på veien er den langt fra kjedelig. 1,6-literen med 8 ventiler og beskjedne 102 hk henger overraskende godt med de to konkurrentene både når det gjelder akselerasjon og trekkraft. Sistnevnte prøvde vi i stigningene på Valdresflya og oppdaget at til tross for så vidt forskjellige motorløsninger, er trekkraften den samme for de tre.

Audi-motoren er ikke like akselerasjonsvillig ved mindre fartskorrigeringer som Alfaens, men under fullgassakselerasjon har den ikke noe problem med å henge med Alfaen enten det er fra stillestående eller fra 70 til 100 km/t. Selv om vår testkjøring ikke er representativ for normal kjøring når det gjelder bensinforbruk gjør vi alltid en forbruksmåling. Audien og BMWen skal i følge fabrikkenes tall ha et vesentlig lavere forbruk enn Alfaen, noe våre målinger også bekrefter.

Audi-motoren har et høyere lydnivå ved jevn hastighet enn Alfaens, men er ikke fullt så hørbar under akselerasjon. Også A3 har litt hjulstøy, men den er ikke så gjennomtrengende og dominerende som i Alfaen og ettersom A3 1.6 kan bruke H-merkede dekk (210 km/t) og vår bil var utstyrt med V-merkede dekk (240 km/t), er det mulig å redusere støynivået ytterligere i forhold til vår testbil ved å bytte til H-dekk.

A3 Ambition har sportsunderstell og fjæringskomforten ligger på den sportslige siden. Audien har ikke like behagelig flyt over de store ujevnhetene som Alfaen. Men skarpe mellomstore ujevnheter og asfalthull takler den vesentlig mer bedre. Og ved at støyen fra hjulopphengene er bedre dempet oppleves Audien også som mer robust. Lydnivået er totalt sett behageligere ved at det er jevnere enn i Alfaen, men likevel ikke på samme behagelige nivå som i BMWen.

Kjøreegenskapene er det ikke noe å utsette på. Hjulopphengene fungerer veldig godt på dårlig vei, og Audien er stabil og føles trygg på dårlig svingete vei. Styreresponsen og styrefølelsen er førsteklasses og den tåler hardere behandling enn Alfaen i svingene før understyringen melder seg. Vi valgte å koble ut stabilitetskontrollen på de mest svingete partiene, den hadde nemlig en tendens til å aktiveres vel tidlig i venstresvinger, uten at vi greide å finne noen åpenbar grunn til det.

I unnamanøveren sørger stabilitetskontrollen for å holde både under- og overstyringstendenser i sjakk. Men også uten stabilitetskontrollen innkoblet er Audien enkel å håndtere i kritiske manøvre og nøyde seg med en lett overstyring i vår unnamanøver. Bremsene tar kraftig og trenger mindre pedaltrykk enn i for eksempel Alfaen. Men det venner man seg raskt til og bremsefølelsen er meget god.

A3s førerplass er saklig og effektiv, på grensen til det kjedelige sammenlignet med Alfaens. Men den er mer oversiktlig og funksjonell. I A3 Ambition er treeket skinnratt og klimaanlegg med automatisk temperaturregulering standard. Radio er derimot ikke standard og vår testbil var utstyrt med en Blaupunkt radio som ikke matcher resten av dashbordet like godt som originalradioene i de to konkurrentene. En original Audi radio/CD-spiller koster 7.900 kroner. Heller ikke kjørekomputer med utetemperaturmåler er inkludert i standardutstyret og koster 4.300 kroner. Vil du ha bare temperaturmåleren koster den 1.170 kroner.

Ambition har sportsseter med ekstra kraftig sidevanger på både sittepute og rygg. Setene har hardere stopp enn i Alfaen, men gir bortsett fra det meget god sittekomfort. Du sitter stødig og i laveste posisjon støtter førersetet godt under lårene. Løfter du setet reduseres støtten under lårene. Fireveis regulering av rattet er standard og det er lett å finne en god kjørestilling. Bare den lange clutchvandringen skaper litt ubalanse i kjørestilling for de som gjerne vil kunne trykke clutchpedalen helt i inn.

A3 er mindre inni enn de to konkurrentene. Både foran og bak har den mindre benplass og med en 175 lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 66,5 cm, 4 cm mindre enn i Alfaen og 5 cm mindre enn i BMWen. Innstigningen til baksetet er derimot enklere ved at forsetene skyves og vippes lengre frem enn i Alfaen og BMWen.

Bagasjerommet er større enn i de to konkurrentene og svært ryddig. Enn fiks detalj er at A3s bakluke har to høydeinnstillinger når den er åpen, en med 174,5 og med 184,5 cm høyde under luken, slik at kortvokste når opp til luken uten å måtte opp på tærne, samtidig som de lengste har mindre risiko for å stange i den.

A3 Ambition er enkel, men samtidig er den gjennomført når det gjelder detaljer og gir et mer robust inntrykk enn sin italienske konkurrent. Få vil vel påstå at A3 Ambition har lite utstyr, men sammenlignet med Alfa 147 kommer den litt til kort. På toppen av grunnprisen på 232.100 kroner må du plusse på 7.900 for original radio, 4.300 for kjørekomputer, 4.800 for hodekollisjonsputer, 960 kroner for hodestøtte og trepunktsbelte på midtplassen bak og cruisekontroll til 3.540 kroner før du er på Alfa 147-nivå. Da er prisen 253.600 kroner og den har da stabilitetskontroll, som ikke er tilgjengelig i Alfaen. Fortsatt er Audien vesentlig rimeligere enn Alfaen.

Jevnlige ansiktsløftinger og tekniske forbedringer har sørget for at A3 er på høyde med de nye konkurrentene når det gjelder både komfort og kjøreegenskaper. Også den enkle og moderat trimmede 1,6-litersmotoren er overraskende arbeidsvillig.

FØRERPLASS = 10
A3 har ikke den mest spennende førerplassen, men den er funksjonell og ergonomisk svært så gjennomtenkt.
PLASS = 9
Audien er ikke blant de rommeligste og benplassen i baksetet er liten. Bagasjerommet er derimot ryddig og rommelig.
KOMFORT = 9
Et jevnt og behagelig støynivå og god fjæringskomfort med sportslig karakter preger A3 Ambition.
KJØREEGENSKAPER = 9
Nydelige kjøreegenskaper med sportslig snitt og stabilitetskontroll står til tier, men 2,5 meter lengre bremsestrekning enn BMWen stjeler 1 poeng.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Den enkle 1,6-literen er arbeidsvillig og kvikk, og har et moderat bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 10
A3 Ambition har for lite utstyr til å utfordre Alfaen, men selv når vi oppgraderer A3 er den rimeligere enn italieneren.

LES VIDERE:
- Alfa 147- BMW 316
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS