Audi A3 3.2 V6 DSG

250 hester gir et imponerende fraspark når ekvipasjen veier 1600 kilo. Likevel er denne gateraceren mer kultivert enn rå.

Publisert Sist oppdatert

Audi A3
Audi A3

Først publisert i BIL 5 - 2004.

Den mest sportslige av premium-kompaktbilene, understreket Audi da den nye A3 ble lansert for et drøyt år siden. Det sportslige blir ikke akkurat svekket av at en 3,2-liters V-sekser nå er plassert under panseret sammen med DSG-gearkassen, en kombinasjon som vi tidligere har blitt kjent med i Audi TT.

Førermiljøet er velkjent, i beste Audi-stil – litt dystert før instrumentbelysningen tennes, men oversiktlig og funksjonelt. Høy vinduslinje gjør at du har følelsen av å sitte lavt. Ulempen er at sikten bakover ikke er den beste. Ikke at det er noe mål i seg selv – men i denne bilen har du plass til å kjøre med solide støvler på bena. Ikke bare har A3 klassens bredeste fothviler, med DSG-gearet er du også kvitt clutchpedalen. Sportssetene passer som hånd i hanske, med god lårstøtte og behagelig sidestøtte i ryggen.

Det er ikke lett å komme seg inn og ut av baksetet, selv om forsetene glir framover når seteryggen vippes fram. Baksetepassasjerene har ikke spesielt rommelig plass til knærne, men hvis sjåføren ikke er mer enn normalt langbent, er det grei nok plass til å kunne kalles komfortabel. Bagasjerommet har god bredde, mindre imponerende lengde, men ski eller andre lange gjenstander stikkes gjennom åpningen som skjuler seg bak det brede midtarmlenet i baksetet. Spesiell skipose koster 2500 kroner ekstra.

Rå på papiret
Audi bruker Volkswagens kompakte V-sekser, opprinnelig presentert i Golf VR6. Denne motoriseringen, med 250 hester til å trekke en ekvipasje som veier 1600 kilo, er ganske så rå på papiret – noe mer kultivert i praksis. Frasparket er imponerende, selv om vi ikke klarte å kopiere fabrikkens friske akselerasjonstall.

Det burde være en menneskerett å få anledning til – om bare en gang i livet – å kunne trå flatt jern i en bil som flytter deg fra null til hundre på seks-sju sekunder eller mindre. Til deg som ikke har hatt gleden, kan vi gi denne kortfattede beskrivelsen: Du merker det ved at smilebåndene aktiveres, trigget av et lett frydefullt adrenalinkick, når du skyves bakover i setet i takt med at V-sekseren skifter stemmeleie fra godlynt maling til aggressiv brumming. Og i løpet av fem sekunder peker nåla på 80-merket.

For å overgå Audiens 3,2-liter slik at du virkelig merker det i praksis, må vi sette oss bak rattet i for eksempel den dobbelt så dyre BMW 645 Ci. Med bare snaut 100 kg høyere vekt, og med 83 hester mer til å trekke lasset, akselerer vi til hundre på omtrent ett sekund raskere tid. Men hvem vil betale over 600.000 kroner for ett sekund...

Stivt oppsett
Audis teknikere har gjort en fin jobb med sportsunderstellet. Oppsettet er stivt, ubehagelig stivt på fillete asfalt og ruglete vinterveier, men sammen med quattro-driften gir dette kjøreegenskaper som lokker fram smilet når svingene kommer hyppig og asfalten er av noenlunde kvalitet. Den elektro-mekaniske styringen er presis, og servovirkningen er ikke overdrevet, så styrefølelsen og responsen fra veien er fint balansert.

Gearskiftene er silkemyke, lynraske – og effektive. Fabrikkens spesifikasjon for DSG-kassen, Direct Shift Gearbox, sier 0,2 sekund pr. skift, og i teorien kan du geare fra sjette- til andregear på 0,9 sekunder. DSG er en elektro-hydraulisk styrt mekanisk sekstrinns gearkasse som er koblet sammen med to våte flerplateclutcher, hvor den ene clutchen betjener første-, tredje- og femtegear, mens den andre tar seg av andre-, fjerde- og sjettegear.

Ved hjelp av det elektroniske motorstyringssystemet sørger de to uavhengige clutchene for at neste gear allerede er forvalgt, enten du kjører i automat- eller manuell/sekvensiell modus. Når jeg akselererer ut av en sving i andregear, har elektronikken forutsatt at det snart er naturlig å legge inn tredjegearet, og har “lagt inn det på forhånd. Når jeg med et lett trykk på gearspaken signaliserer at jeg er klar for tredje, er jobben egentlig allerede gjort. Elektronikken gir bare lynkjapp beskjed om at clutchene skal bytte posisjon, uten at trekkraften avbrytes.

Det er bare når jeg har behov for øyeblikkelig motorbremsing ved å be om to trinn nedsjalting at systemet må ha litt betenkningstid. Det virker som om det kommer overraskende på motorstyringen at sjåføren virkelig kan tenke tanken på å geare kjapt ned når turtallet ligger forholdsvis høyt.

Mye utstyr
Vi har antydet at A3 3.2 V6 er en forholdsvis tung bil, men vekten har en funksjon. Det høye utstyrsnivået betyr selvsagt noe for vekten, og her skjuler det seg passiv sikkerhet og komponenter som bidrar til trygge kjøreegenskaper – i tillegg til rent luksusutstyr. Elektronisk klimaanlegg, stabilitetskontroll, sportsunderstell med 17-tommers hjul og sportsseter hører til standardutstyret. Vår testbil er i tillegg utstyrt med blant annet xenonlys (5710 kroner), Bose-lydanlegg (5190,–), elektrisk korsryggstøtte (2700,–) og tyverialarm (3630,–).

Audi har vært tilbakeholdne med å gjøre 5-dørsutgaven av A3 klar for markedet. Til høsten skal den være her, og alt tyder på at V-sekseren i kombinasjon med DSG blir en valgmulighet også her.

- Tekniske data om testbilen

Powered by Labrador CMS