Audi A3 Sportback

Publisert Sist oppdatert

A3
A3

Innledning

Audi A3 Sportback med 1,6-liters motor har en startpris som ligger hundrelappen under 250.000 kroner – vel og merke med 102-hesteren under panseret. Vår testbil har den ferskere, direkteinnsprøytede FSI-motoren som yter 116 hk, og dermed spretter prisen opp i 274.500 i Attractionutgave. Ettersom vi kjører Ambition denne gang, som blant annet betyr 17-tommers alufelger, sportsunderstell, sportsseter, sportsratt og tåkelys, må prisen økes med ytterligere 14.300 kroner.

Sammenlignet med 3-dørs A3 som ble lansert våren 2003, har Sportback fått en synlig utvendig designoppgradering i den trapesformede grillen, ellers har ikke A3 utviklet seg vesentlig. Mens de to konkurrentene representerer noe nytt, er Sportback mer en ny karosserivariant enn en ny bil. Bortsett fra den nye og “aggressive fronten er det bare det større bagasjerommet med det tilhørende tredje sidevinduet bak som hindrer oss fra å bruke betegnelsen “keiserens nye klær”.

Motoren fremstår som “den tregeste i testen, men marginene er små, og her iler vi til med å fortelle at bilen nærmest ble hentet rett fra fabrikken. Motoren burde ha hatt minst 100 mil til på baken før den kunne vise sitt beste. Et sprik på over 2,5 sekunder mellom vår måling og fabrikkens tall fra 0–100 km/t sier sitt.

Det oversiktlige, funksjonelle interiøret er uforandret, bortsett fra at grillens form er gjentatt som et designelement på rattet. Vi har sagt det før; med sine mange reguleringsmuligheter på ratt og sete, og med bred fothviler og logisk instrumentplassering, er føremiljøet i A3 nær det fullkomne. Legg til et presist og sportslig gearskift, en forholdsvis kontant styring med god respons, og relativt fast fjæring og demping, så har du grunnlaget for en kjøreopplevelse som lever opp til bilens navn.

Likevel, selv om kjøreegenskapene er utpreget sportslige, gir ikke bilen like mye tilbake til sjåføren i form av kjøreglede som BMW’en. Hvis du liker å oppsøke utfordrende svingete småveier for å nyte kjøregleden en halv times tid før du skal slappe av med Dagsrevyen, er det godt mulig du lar Einar Lunde være Einar Lunde når du først har kommet i gang med Sportbacken – men du vil gjerne rekke tilbake til værmeldingen. Med BMW 116i mellom hendene tror vi du raskt blir enig med deg selv underveis – både været og siste nytt kan jeg få med meg i ni-nyhetene...

Vi opplever en del lyd/romling på grov asfalt, noe som sannsynligvis skyldes de brede dekkene som følger med Ambition-utgaven, men det er bare rundt 50 km/t at støyen er målbart høyere enn i de to konkurrentene.

På to områder scorer Audi full pott. Ett er allerede nevnt, førermiljøet. Det andre er hva vi vil kalle “opplevd kvalitet , den gir et umiddelbart inntrykk av meget god finish og gir høy kvalitetsfølelse.

FØRERPLASS = 10
Førermiljø med tilhørende ergonomi nær det fullkomne, bra oversikt og orden.
PLASS = 8
God benplass foran, dårligere bak. Fortsatt snau takhøyde bak. Bagasjevolum på det jevne.
KOMFORT = 8
God sittekomfort, akseptabel kjørekomfort. Hjulstøy i lavere hastighet på grov asfalt.
KJØREEGENSKAPER = 9
Fine kjøreegenskaper på god vei. God balanse, presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Den tyngste bilen, beskjeden akselerasjon, men også beskjedent forbruk.
SIKKERHET = 8
Seks kollisjonsputer, 3-dørs har 4 av 5 NCAP-stjerner, neppe mindre her. Gode bremser.
PRIS OG UTSTYR = 7
Klart høyest basispris, men bra utstyrsnivå.

LES VIDERE:
- BMW 1-serie
- Mercedes A-klasse
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS