Audi A3

Noen barnesykdommer, hurtig bedring og mye kjøreglede kjennetegner Audi A3.

Publisert Sist oppdatert

A3
A3

Først publisert i BIL 3 - 2003.

“Mye bil for penga var ikke målet da Audi lanserte sin minstemann i 1996, iallfall ikke målt i plass pr. krone. I stedet sendte Audi en premiummodell inn i Golf-klassen. Minimalistisk design, påkostet interiør og stadig hissigere motorer skulle skille den fra hverdagsbilene.

Under skallet er den langt fra eksklusiv. Svært mye av teknikken stemmer overens med konsernkompisene VW Golf, Skoda Octavia og Seat Toledo/Leon. Audi A3 har enklere hjuloppheng enn Audi A4 og VW Passat. De firehjulsdrevne utgavene heter riktignok Quattro, men det permanente Quattro-systemet er erstattet med svenske Haldex der bakhjulsdriften slår inn bare når det trengs, akkurat som på Golf og Audi TT.

Brukt A3 er mye sjeldnere enn Golf – og mye dyrere. A3 koster gjerne 20.000 kroner mer enn en Golf med samme motor. Golf har bedre plass i baksetet, mens A3 har best bagasjeplass.

Skjerp deg når du sjekker prisene. Utvalget er enormt, fra beskjeden grunnmodell med åtteventilers 1,6-liter med 101 hk til toppversjonen S3, bare 1,8-liter, men opptil 225 hk. 1,8-liters turbo fins ellers med 150 og 180 hk, 1,9-liters diesel yter 90, 100, 110 eller 130 hk. Alle 1,8-litere har fem ventiler pr. sylinder. Turboløs 1,8-liter med 125 hk har lite ekstra å gi. Alt annet er OK, også den snille 1,6-literen.

Velger du en Quattro-utgave, må du legge 20 tusenlapper ekstra på disken. Luksuriøse Ambiente og sportslige Ambition drar prisen enda et hakk i været. Utgaven med fem dører likeså, men mange synes den coupeaktige tredørs er stiligere.ESP (antiskrens) ble standardutstyr våren 2000, klimaanlegg i 2001.

Ikke perfekt
Konsernets biler har lidd av feil og mangler de senere årene, men kvaliteten synes omvendt proporsjonal med bilstørrelsen. Da tyske Auto Motor und Sport kjørte test over 100.000 km med en 96-modell, viste en del barnesykdommer seg.

Verst var at både clutch og gearkasse måtte skiftes. Mye småtteri i interiøret sviktet og dørlåsene viste samme svakhet som andre biler fra konsernet. Leserne berettet lignende sørgelige sagaer.

Men det virker som bedringen kom fort. Brev fra våre lesere konkluderer med “godt fornøyd”, både når det gjelder kvaliteten og ikke minst kjøreopplevelsen. Også på et annet punkt kan du stole på Audi; det fins
minimalt med rust på det galvaniserte karosseriet. Et langt liv er sikret.

Bare småfeil
Vår utvalgte bruktbil er sjelden vare,en 180-hesters 1,8T med forhjulsdrift, 2000-modell, registrert i september 1999. Den har 67.000 kilometer bak seg, og har vært punktlig innom servicemannen.

NAFs testpilot Øyvind Opheim får seg en artig prøvetur, særlig der asfalten er bar. På isete vaskebrett dunker det hørbart fra forstillingen, men Opheim finner ingen slark når han etterpå saumfarer friskusens organer.

Og ellers?
• Treghet i håndbremsmekanismen på høyre side bak, en typisk feil.
• Slitte vinterdekk på bakhjulene.
• Småskader på høyre bakskjerm og begge støtfangere.
• Lyktespyler virker ikke.
• Litt lav ladespenning.

Småtteri, altså. Alt viktig er i orden. Merkeforhandleren forlanger 263.000 kroner ferdig registrert, inklusive fiksing av karosseriskadene.“ For mye”, mener Opheim. Etter boka må prisen ned 10.000 kroner før han kan anbefale kjøpet. Da er det bare å diskutere. Det er vel derfor bilbutikker kalles “forhandler”?

Snill hissigpropp
Om det er moro å kjøre denne versjonen? Ja og atter ja. Turbokreftene utfoldes fritt allerede fra under 2000-merket på turtelleren. Samtidig er bilen snill som en fuglehund når den smyger seg fram i tett trafikk.

Forbikjøring 70-100 km/t går på et blunk. 3,8 sekunder på tredje gear, 4,9 på fjerde og 6,2 på femte, altså omtrent like rask på femte som normalbiler på tredje! Maks dreiemoment på 235 Nm kommer allerede ved 1950 omdreininger.

Ambition-utgaven har nokså brutal fjæring. Er du ute etter komfort, velger du en utgave med normalt understell. Også dette er skarpere og mer presist enn i allemannsbilen Golf.

Verneombudet ville godkjent arbeidsmiljøet: Forseter og kjørestilling er som de skal. Tydelige instrumenter og presist gearskift hører med.Alt føles så riktig.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS