-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Ladbar Audi med bedre rekkevidde
I første generasjon het den A3 e-tron, men tilnavnet er nå forbeholdt Audis elbiler. Møt nye Audi A3 Sportback 40 TFSI e.
Etter lanseringen i 2014 utviklet A3 e-tron seg raskt til å bli en volumselger i Norge. Det skulle bare mangle siden frafall av avgifter medførte en svært gunstig pris for en sprek, 204-hesters bil i kompaktklassen.
A3 e-tron hadde en oppgitt elektrisk rekkevidde på 50 kilometer basert på NEDC, og Bil-redaktør Skar klarte faktisk å tyne hele 48 kilometer ut av batteriene da han kjørte med egg mellom høyrefoten og gasspedalen.
Folk flest var nok fornøyd om de kom rundt 35 kilometer, som tross alt var mer enn mange konkurrenter klarte i praksis.
Derfor er det selvsagt hvor lang rekkevidde Audi nå skilter med som er det store spørsmålet for mange.
I overskriften på pressemeldingen leser jeg 78 kilometer, men etter hvert som jeg fordyper med i teksten skjønner jeg det er basert på den utdaterte NEDC-syklusen.
Så hva med WLTP som vi måler alt etter i dag? Langt nede i teksten finner jeg tallet jeg leter etter – 67 kilometer. Slett ikke verst! Og i praksis betyr nok det at den elektriske rekkevidden er økt med 20-30 kilometer fra forgjengeren.
Batteripakken som er plassert under baksetet har en kapasitet på 13,0 kWt – en økning på 48 prosent fra A3 e-tron. Vær obs på at batteriet også «stjeler» plass bakerst, så bagasjerommet er på beskjedne 280 liter med setene intakt – 1100 liter når de legges ned.
Nå har Volkswagen nettopp presentert to ladbare versjoner av nye Golf, og de samme drivlinjene vil finne veien til fetteren fra Ingolstadt, en kraftigere pakke kommer om ikke lenge. Du kan jo gjette hva slags effekt den får!
Dagens nykommer kombinerer en 1,4-liters bensinmotor på 150 hk / 250 Nm med en elmotor som bidrar med 80 kW (108 hk) og 330 Nm. Til sammen gir det en maksimal systemeffekt på 204 hestekrefter og maks dreiemoment på 350 Newtonmeter.
Null til hundre er oppgitt til 7,6 sekunder og toppfarten til 227 km/t (140 km/t i elmodus). Standard girkasse er 6-trinns DSG som sender kreftene til forhjulene.
For å være mest mulig miljøvennlig starter bilen alltid i el-modus, i temperaturer helt ned til 28 kuldegrader. Føreren kan ellers velge mellom fire ulike profiler som påvirker bilens egenskaper – Comfort, Auto, Dynamic og Individual.
Når begge motorer er i funksjon (hybrid) kan føreren velge å spare strøm til senere, eller å lade batteriene fra bensinmotoren ved å velge «Battery Hold» eller «Battery Charge».
Under retardasjon står elmotoren for mesteparten av bremsekraften, inntil 0,3 g, slik at energien sendes tilbake til batteriene. De hydrauliske bremsene trer først i kraft når sjåføren trykker hardt på bremsepedalen.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e aksepterer en ladehastighet på inntil 2,9 kW, så man fullader ifølge Audi batteriene på rundt fire timer fra et vanlig 230-volts stikkontakt.
Via appen myAudi kan sjåføren fjernstyre ladingen og sørge for at bilen har ønsket temperatur før kjøreturen starter, enten den trenger oppvarming eller kjøling.
Den nye modellen kommer i salg i løpet av høsten, her finner du data og priser for de ulike variantene.